Schiebel tar en nøkkelrolle i Europas forsvar med CAMCOPTER S-300, som skal beskytte maritime ressurser mot undervannstrusler.
Schiebel, som en del av SEACURE-konsortiet ledet av Thales, har sikret seg en avtale under European Defence Funds utlysning for ubemannede løsninger innen anti-ubåtkrigføring og sjøbunnsoperasjoner. Dette rapporterte Naval News.
Schiebel er et østerriksk selskap som spesialiserer seg på utvikling og produksjon av ubemannede luftsystemer, kjent for sine avanserte CAMCOPTER-droner som brukes til overvåkning og forsvarsformål.
Innovativt forsvarsarbeid i Europa
SEACURE (Seabed and anti-submarine warfare capability through unmanned feature for Europe) samler 35 selskaper fra 13 europeiske land. Der Norge er blant landene som deltar i SEACURE-prosjektet. Norske partnere inkluderer Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), Kongsberg Discovery AS og Naxys Technologies AS.
Les også: Iran viser frem ny kamikazedrone og varsler oppbygging av dronestyrker
Prosjektet har som mål å utvikle felles løsninger for anti-ubåtkrigføring (ASW) og sjøbunnsoperasjoner (SBW) ved hjelp av ubemannede luft-, overflate- og undervannssystemer. Disse systemene skal beskytte kritisk maritim infrastruktur ved å oppdage, klassifisere, identifisere og spore undervannstrusler, også under krevende forhold.
Schiebels nyeste produkt, CAMCOPTER S-300, er valgt som det dedikerte ubemannede luftsystemet (UAS) for prosjektet.
Med en maksimal startvekt på 700 kg kan S-300 oppnå en utholdenhet på over 24 timer med kamera og radar, eller rundt 6 timer med en nyttelast på 250 kg. Dette er den første operasjonelle vertikalstartende dronen i sin klasse som oppnår slike kapasiteter. Prosjektet skal avsluttes med en omfattende sjøprøve innen 2028.
Betydelig fremgang for Schiebel
– Med lengre utholdenhet og større kapasitet for nyttelast åpner S-300 opp for mange nye muligheter innen anti-ubåt- og sjøbunnsoperasjoner, sa Hans Georg Schiebel, styreleder i Schiebel Group.
S-100 er mindre og bærer opptil 50 kg nyttelast, mens S-300, som er større, kan bære opptil 340 kg. S-300 har også lengre flytid og større rekkevidde enn S-100.
– Vi har hatt et vellykket samarbeid med Thales om ulike løsninger for anti-ubåtkrigføring med S-100 siden vår deltakelse på NATO-øvelsen REPMUS i 2022, påpekte Schiebel videre og avsluttet:
– SEACURE-prosjektet passer perfekt med vår utviklingsplan for S-300, og vi er stolte over å være en del av et så betydningsfullt prosjekt.
Fremragende kapasitet og nyttelast
CAMCOPTER S-300, som er en større versjon av S-100, ble først vist frem under Euronaval 2022. Dronen er 4,8 meter lang, 1,9 meter høy og 0,9 meter bred. Den kan nå en maksimal hastighet på 120 knop, med en marsjfart på 55 knop.
Den største forbedringen sammenlignet med S-100 er kapasiteten for nyttelast. S-300 kan bære opptil 340 kg (inkludert drivstoff), noe som er tre ganger mer enn forgjengeren. Med en nyttelast på 50 kg kan dronen holde seg i luften i opptil 24 timer, mens den med 250 kg nyttelast har en flytid på 4 timer.