27. juni, 2026

Takk for støtten så langt – men Geopolitika trenger fortsatt drahjelp

Share

Det er litt under tre uker siden jeg personlig gikk ut og fortalte våre lesere om den vanskelige økonomiske situasjonen i Geopolitika. Responsen har vært god, men vi trenger fortsatt flere abonnenter for å kunne videreføre driften som før.

Av de 245 personene som har lest oppfordringen, har 17 tegnet abonnement. Det utgjør nær 8 prosent av dem som faktisk har lest teksten. Vi skulle selvsagt ønske at enda flere tegnet abonnement, gitt den prekære situasjonen, men samtidig er dette veldig lovende, da vi kun behøver at rundt én prosent av våre ca. 20.000 månedlige lesere tegner abonnement for å bli en finansielt levedyktig publikasjon.

Vi har nå 77 betalende abonnenter og håper at flere tikker inn i løpet av sommeren, slik at vi kan nå vår nye målsetting.

Nytt mål

Jeg innser også at målet om 200 nye abonnenter innen slutten av juli nok var litt for ambisiøst på kort sikt. Da jeg skrev den forrige appellen, var jeg ganske nedfor og hadde et beksvart syn på situasjonen. Nå har jeg i stor grad fått motivasjonen tilbake – ikke bare takket være de nye abonnentene, men også på grunn av utrolig hyggelige støtteerklæringer fra flere av våre faste lesere, og – ikke minst – generøse donasjoner.

Etter å ha snakket grundig med min bedre halvdel, som har vært veldig støttende siden vi startet opp for litt over to og et kvart år siden, har vi kommet frem til et mer realistisk mål. Hun har støttet prosjektet hele veien, men har naturlig nok også vært bekymret for familieøkonomien, særlig med et nytt barn på vei. Derfor må vi se betydelig fremgang for familiens skyld.

Les også: Programerklæring

Hvis vi klarer å nå 100 betalende abonnenter innen slutten av august, lover vi at Geopolitika skal fortsette som før, uten omfattende omorganisering. Vi trenger bare å se fremgang i den økonomiske situasjonen, slik at det finnes et lys i enden av tunnelen. Det vil også gjøre oss mer attraktive for eksterne investorer, slik at vi kan skalere opp på sikt.

Derfor håper vi at våre lesere som fortsatt sitter på gjerdet og vurderer å tegne abonnement, vil ta det neste steget og støtte oss. Med det nye målet er vi allerede 77 prosent på vei, og vi ber dere om å hjelpe oss over målstreken. Vi er klar over at det er dyrtid, høye renter og at mange sliter med å få endene til å møtes. Et abonnement på Geopolitika koster 99 kroner i måneden – omtrent det samme som en halvliter på Aker Brygge. For den enkelte er det en overkommelig sum. For oss kan det være forskjellen på videre drift og nedleggelse.

Ingen veldedighet

Til alle dere som vurderer å tegne abonnement, men ikke har tatt steget helt ut, vil jeg understreke én ting: Å abonnere på Geopolitika er ikke veldedighet, men en investering i egen kapasitet til å forstå den svært komplekse verdenen vi lever i, som igjen påvirker situasjonen her hjemme i Norge – enten vi vil eller ikke.

Som Norges eneste avis utelukkende dedikert til geopolitikk fra et realpolitisk perspektiv, leverer vi et unikt produkt. Vi er markedsledende på dette feltet i Norge, og har bygget opp et stort internasjonalt profesjonelt nettverk. Med anerkjente partnere fra hele verden mener vi – ikke så ydmykt – at vi er ledende innen geopolitisk journalistikk i Norge.

Det er bare å se på hva vi har produsert frem til nå – der vi i en rekke saker har vært langt foran kurven med treffende dybdeartikler, analyser og kommentarer om global geopolitikk sammenlignet med våre konkurrenter.

I motsetning til de fleste andre medier – enten etablerte eller alternative – har vi heller ingen politisk slagside, utover å være realister. Vi søker kun å finne sannheten med de analytiske verktøyene vi har til disposisjon – uansett hvor analysen til slutt bringer oss.

Takk til våre trofaste lesere

Til slutt vil jeg benytte anledningen til å takke våre trofaste støttespillere. Ved siden av nye abonnenter har vi fått inn en god del penger i donasjoner. Dette kommer hovedsakelig fra personer som allerede har tegnet abonnement, og som synes produktet vårt er såpass bra at de ønsker å bidra med mer.

Les også: Geopolitika fyller ett år: I frontlinjen for geopolitisk journalistikk, men langt fra i mål

Jeg kan nevne at én person har donert hele 10.000 kroner (!) til formålet. Det er så utrolig at vi knapt kunne fatte det. Da jeg så beløpet, måtte jeg nesten klype meg i armen for å forsikre meg om at det ikke var noe jeg innbilte meg. Men det er faktisk sant, og vi er kjempetakknemlige. Du vet selv hvem du er, så tusen millioner takk! Det hjalp virkelig på motivasjonen og bidro til å trekke meg ut av den dystre sinnsstemningen jeg var i.

I tillegg til nye abonnenter og fine donasjoner har jeg også fått en rekke støtteerklæringer fra våre faste lesere på e-post. Lovordene har vært store, og jeg blir faktisk ganske rørt når jeg ser at folk tar kontakt for å vise sin støtte og heie oss videre. Flere har også tilbudt seg å hjelpe oss med å ta det neste steget. Det gjelder blant annet å forsøke å finne potensielle støttespillere og sponsorer, og å bidra til å spre ordet til venner og bekjente.

Disse tilbakemeldingene har vært overveldende. De gir oss motivasjon og driv til å fortsette videre. Så til alle dere som har tatt kontakt, kommet med lovord og tilbudt å hjelpe oss fremover: Tusen takk for at dere tok kontakt. Det varmer og hjelper på motivasjonen mer enn dere kanskje tror.

Klarer vi hundre abonnenter før slutten av august?

Betraktelig lettere til sinns kommer jeg med nok en oppfordring til våre lesere. Klarer vi å passere det nye målet på 100 abonnenter før slutten av august?

Vi mener at Geopolitika har vist at det finnes et behov for en norsk avis som tar geopolitikk på alvor. Som krigen i Iran og den økonomiske og politiske etterdønningen viser, er økt geopolitisk forståelse blant folk flest alfa og omega for Norges velferd som land og nasjon i fremtiden.

Det er det vi ønsker å gjøre her i Geopolitika. Det er kanskje naivt å tro at man kan utgjøre en forskjell, men å ikke gjøre noe som helst er heller ikke et alternativ. Men skal vi fortsette, må flere av dem som leser oss, også bidra økonomisk.

Tegn abonnement her:

Du kan også støtte oss med en donasjon:

Vipps: #910920

Bankoverføring: 1520.03.45611

Geopolitika fyller to år – kampen for realpolitikken fortsetter

Notification

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss, abonner eller doner.

Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt