22. desember, 2024

USAs marineminister imponert over Sør-Koreas skipsbyggingskapasiteter

Share

I lys av alvorlige forsinkelser i amerikansk skipsbygging, fremhever USAs marineminister Sør-Koreas imponerende kapasitet og presisjon i skipskonstruksjon.

Ifølge Business Insider uttrykte USAs marineminister, Carlos Del Toro, stor overraskelse over skipsbyggingskapasiteten til sin nøkkelallierte i Stillehavet – Sør-Korea. Under en tale på Navy League’s Sea Air Space-konferanse, delte Del Toro sine inntrykk fra en nylig tur til Sør-Korea, hvor han ble imponert over deres avanserte digitalisering og overvåking av skipsbyggingsprosessen.

– Da teamet mitt og jeg besøkte Sør-Korea, ble vi imponert over nivået på digitalisering og sanntidsovervåking av skipsbygging, med umiddelbart tilgjengelig informasjon ned til individuelle materialestykker, sa Del Toro.

Han bemerket også at de sørkoreanske topplederne kunne fortelle nøyaktig ned til dagen når skipene ville bli levert, en skarp kontrast til situasjonen i USA, som sliter med kapasitet, tilgjengelighet av arbeidskraft og ressurser innen skipsbygging.

Denne åpenbaringen kom i kjølvannet av en intern gjennomgang bestilt av Del Toro i januar, som fant at de fleste av marinens topp-programmer, inkludert prioriterte ubåter, en førsteklasses guidet-missilfregatt og det tredje hangarskipet i Ford-klassen, var alvorlig forsinket. Disse forsinkelsene har økt bekymringene blant amerikanske tjenestepersoner om USAs evne til å holde tritt med globale stormakter som Kina.

Les også: Nyskapende fransk test setter standarden for europeisk militær slagkraft til sjøs

I februar oppfordret Del Toro under et besøk til Sør-Koreas verft, lokale selskaper til å investere i kommersielle og militære skipsbyggingsfasiliteter i USA. Han pekte på flere tidligere skipsverftsområder i landet som er «i stor grad intakte og ubenyttede» og modne for gjenutvikling.

Del Toro roste også Sør-Korea for deres skipsbyggingsferdigheter og bemerket at både Sør-Korea og Japan har evnen til å bygge høykvalitetsskip til rett tid, innenfor budsjett, og ofte til en brøkdel av kostnaden sammenlignet med USA.

– Det er en grunnleggende filosofi, et engasjement for konstant forbedring som er grunnlaget for deres rykte for konsekvent å levere på tid og budsjett, selv under COVID, sa han.

Til tross for at noen forsinkelser skyldes utfordringene med å bygge førsteklasses fartøy, har den amerikanske marinen tilskrevet mange av forsinkelsene som tynger sine viktige skipsbyggingsprogrammer til COVID-19-pandemien, og tillegger at gjenværende problemer med forsyningskjeder og arbeidskraft har presset tidslinjer tilbake og økt kostnadene.

Marinen søker nå løsninger, og Nick Guertin, marinens anskaffelsesdirektør, sa at gjennomgangen «identifiserte store tiltak for å drive forbedring som vi planlegger å forfølge:»

– Våre marinefartøyer eksisterer for å styrke amerikansk dominans og levere krigføringskapasitet ved å gi verktøyene våre soldater trenger for å operere verdens sterkeste marine. For å kunne levere disse nøkkelkrigsføringsverktøyene, må utfordringene med skipsbygging adresseres, fortalte han journalister tidligere denne måneden

Fra forskning til flåte: Royal Navy setter laser i drift fra 2027

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt