Den russiske hæren mottar moderne T-72B3 og T-90M stridsvogner med forbedret beskyttelse mot droner og avanserte systemer.
Den russiske produsenten Uralvagonzavod (UVZ) kunngjorde 31. desember at de har levert siste leveranse av T-72B3 og T-90M stridsvogner til Forsvarsdepartementet, melder Army Recognition.
Dette markerer en del av Russlands pågående innsats for å modernisere sine væpnede styrker og møte utfordringene på dagens slagmark. I tillegg til nye leveranser har UVZ oppgradert 200 eldre T-72-stridsvogner til T-72B3-modellen fra 2023 og produsert mellom 60 og 80 nye T-90M-stridsvogner. Flere skrog er også omgjort til BMPT Terminator-kjøretøy for økt fleksibilitet.
Avanserte teknologiske forbedringer
De nyeste leveransene av T-72B3 og T-90M inkluderer viktige oppgraderinger som anti-drone-nett, forbedret gummibeskyttelse, elektroniske krigføringssystemer og tiltak for å redusere synlighet.
Disse innovasjonene skal beskytte stridsvognene mot moderne trusler og øke deres overlevelse på slagmarken.
UVZ har beskrevet leveransene som en betydelig oppgradering for den russiske stridsvognflåten. Selskapet har økt produksjonskapasiteten betraktelig for å møte etterspørselen, til tross for logistiske utfordringer og internasjonale sanksjoner.
T-72B3 og T-90M: Teknologiske flaggskip
T-72B3 er en modernisert versjon av den sovjetiske T-72-stridsvognen, utstyrt med en 125mm glattløpet kanon og Sosna-U termiske sikter for dag- og nattoperasjoner. Med Kontakt-5-reaktivt panser og Relikt-sidebeskyttelse tilbyr den solid forsvar mot moderne panservernvåpen.
Les også: Russlands våpeneksport stuper, frykter krig med NATO
T-90M «Proryv», en videreutvikling av T-90-serien, har en 125mm 2A82-1M kanon og Kalina ildledningssystem, som gir høy presisjon. Den er også utstyrt med Relikt-reaktivt panser og anti-RPG-gitter, samt en 1 130 hestekrefters motor for økt mobilitet. Enkelte varianter har Arena-M aktivt beskyttelsessystem, som kan avskjære fiendtlige prosjektiler.
Store tap og utfordringer i Ukraina
Russland har vært sterkt avhengig av sin stridsvognflåte i invasjonen av Ukraina, men har samtidig lidd betydelige tap.
Rundt 2 700 stridsvogner ble enten ødelagt eller erobret mellom februar 2022 og juni 2024. For å kompensere for disse tapene har Russland tatt i bruk eldre kjøretøy fra sine lagre, mange i behov av omfattende reparasjoner.
Internasjonale sanksjoner har også skapt problemer for tilgangen til viktige komponenter, noe som har utfordret produksjon og oppgradering av utstyret. Likevel viser UVZs siste leveranser at den russiske forsvarsindustrien fortsatt er i stand til å opprettholde en høy produksjonsrate.
Moderniseringen av stridsvognflåten understreker betydningen av teknologisk innovasjon i dagens konflikter, samtidig som den viser Russlands evne til å tilpasse seg til tross for press og begrensninger.