Titusener deltok i Budapest Pride lørdag, den første paraden etter at Viktor Orban tapte valget og prøvde å forby arrangementet i fjor.
Det var en varm dag i Budapest da folk samlet seg til feiring på gatene, etter flere år med strenge lover mot LGBTQ+-samfunnet under Orban-regjeringen, skriver DW.
Større frihet etter regjeringsskifte
– Jeg synes situasjonen blir stadig bedre, spesielt etter regjeringsskiftet, sier 18 år gamle Petra Toth som deltok for første gang sammen med kjæresten sin.
Les også: – Mitteleuropa og Østerrike-Ungarn: forløpere til EU? 🔒
Tidligere denne våren vant den pro-europeiske statsministeren Peter Magyar valget med stort flertall, og avsluttet Orbans 16 år lange styre. Orban var kjent for en av de mest restriktive holdningene til LGBTQ+-rettigheter i EU.
Orbans harde politikk møtt med protester
Orban-regjeringen forbød Pride-arrangement i fjor, og brukte argumentet om å beskytte barn mot innflytelse som kunne skade deres moralske utvikling.
Likevel trosset rekordmange på 200 000 mennesker forbudet og deltok i paraden, noe som ble tolket som en tydelig protest mot Orbans antigaylover. Disse inkluderte blant annet forbud mot adopsjon for likekjønnede par og regler som begrenset endringer av kjønn i offentlige dokumenter.
Usikkerhet om nye tiltak
Statsminister Magyar har så langt ikke lovet å fjerne Orbans lover, men oppfordrer til tålmodighet.
Han har uttalt at folk må få bestemme hvem de vil elske, så lenge loven følges, og åpner for dialog om sensitive temaer som likekjønnede ekteskap og adopsjon.
– Vi har gjort det klart at alle er fri til å elske og leve med hvem de vil, så lenge de ikke bryter loven, sier Magyar.















