Den britiske marinen tar et kraftfullt skritt inn i fremtiden ved å vurdere kjernekraft som drivstoff for sine største overflatefartøy.
Den britiske marinen undersøker bruken av kjernekraft for store overflatefartøy, og Forsvarsdepartementet har utstedt en forespørsel om informasjon for å søke innsikt fra forsvarsindustrien om muligheten for å legge til et 4. generasjonskjerneanlegg til sin nåværende og fremtidige flåte av skip. Dette melder World Nuclear News.
«Den britiske marinen søker informasjon om integreringen av 4. generasjonskjernekraftteknologier for bruk i overflatefartøy. Ved å utforske alternative energimodeller, samler marinen informasjon om ulike energiløsninger for å drive store overflatefartøy,» heter det i en uttalelse.
«Hovedmålet med denne forespørselen om informasjon er å samle detaljert informasjon om design av 4. generasjonskjerneanlegg, deres gjennomførbarhet for store overflatefartøy (inkludert støtteskip og overflatekampfartøy), samt de potensielle fordelene og utfordringene knyttet til deres bruk. Denne informasjonen vil bidra til å informere våre fremtidige strategiske beslutninger og potensielle investeringer i denne teknologien,» heter det videre.
Forsvarsdepartementet har understreket at denne forespørselen om informasjon ikke er en anbudskonkurranse, men en måte å samle informasjon fra bransjeledere på, bemerket UK Defence Journal.
Forespørselen gjennomføres i tråd med Forsvars- og sikkerhetsindustriell strategi, som søker å fremme produktive relasjoner med forsvars- og sikkerhetsindustriene.
Forsvarsdepartementet har bedt om «detaljerte beskrivelser av 4. generasjonskjerneanlegg som er egnet for maritime anvendelser», samt informasjon om «kraftutgang, effektivitet og driftsparametere». Sikkerhetsfunksjoner er også en primær bekymring, og dokumentet søker informasjon om «sikkerhetsfunksjoner og protokoller som er iboende i 4. generasjonskjerneanlegg «, ifølge tidsskriftet.
Les også: India og Frankrike gjennomførte maritim øvelse i Middelhavet
Departementet undersøker også hvordan disse kjerneanleggene kan integreres i skipsdesign. Forespørselen om informasjon ber om svar som tar for seg «krav til integrering av 4. generasjonskjerneanlegg i design og konstruksjon av store overflatefartøy», rapporterte UK Defence Journal.
Dette inkluderer hvordan endringer i eksisterende skipsdesign vil være nødvendig for å tilpasse kjernekraftsystemer, samt forskningsspørsmålene som må besvares for å gjøre disse teknologiene levedyktige for maritim bruk.
UK Defence Journal sa at Forsvarsdepartementet også søker informasjon om «konsekvenser for bredere forsvarslinjer for utvikling (bemanning, opplæring, vedlikehold, støttende infrastruktur og andre slike effekter)».
Forespørselen om informasjon etterlyser også bransjeinnspill om «vurderinger av livssyklusbærekraft og avbøtende strategier for kjernekraftdrevne skip», samt om de «hovedregulatoriske rammeverkene som regulerer bruk av kjernekraft i maritime miljøer».
«Etter vurdering av svarenes gjennomførbarhet, kan det britiske marinen holde et forum for å utforske nøkkeldetaljer fra utvalgte svar og/eller en læringshendelse,» heter det i forespørselen. Fristen for svar er 8. oktober.
Den britiske marinen opererer for tiden fire kjernekraftdrevne ubåter i Vanguard-klassen, utstyrt med strategiske ballistiske missiler, fem kjernekraftdrevne angrepsubåter i Astute-klassen med, med to til under konstruksjon, samt én kjernekraftdrevet ubåt i Trafalgar-klassen.
I motsetning til USA, Russland, Kina og Frankrike, har Storbritannia aldri operert et kjernekraftdrevet overflatefartøy.