3. desember, 2024

Kinesiske elbiler ser til Afrika som svar på tollsatser fra Vesten

Share

Økte tollsatser fra Europa og USA tvinger kinesiske elbiler til å satse på det afrikanske markedet for vekst og nye muligheter.

Kinesiske elbilprodusenter har begynt å se mot Afrika etter at Europa og USA har innført økte tollsatser på kinesiske elbiler. Zhou Jiang, visepresident i Neta Auto, mener at de nye tollsatsene bare er et midlertidig hinder. Han sier at dette tvinger kinesiske selskaper til å utforske nye markeder, inkludert Afrika, skriver South China Morning Post.

Zhou ser de økte tollsatsene som proteksjonistiske tiltak. Han advarer om at hvis disse tollsatsene varer for lenge, kan det påvirke forbrukernes valg og selskapets teknologiske utvikling negativt.

Neta Auto utforsker nå andre utenlandske markeder. Zhou besøkte nylig Kenya for å åpne Neta Autos første afrikanske butikk, noe som markerer en ny fase for elbiler på det afrikanske kontinentet. I tillegg til Afrika, vurderer kinesiske elbiler også markeder i Sørøst-Asia, Sør-Amerika og noen europeiske land.

EU-kommisjonen kunngjorde 12. juni at de vil innføre tilleggstoll på opptil 38 prosent på importerte kinesiske elbiler fra 4. juli. USA kunngjorde i mai at de vil firedoble tollsatsene for kinesiske elbiler fra 25 til 100 prosent. Begge landene beskylder Kina subsidier, som avviser anklagene som grunnløse.

Les også: Kinas spionaktiviteter i Vesten: En oversikt 

I Nairobi lanserte Neta Auto sin Neta V-stjernemodell, med en rekkevidde på rundt 380 km og en pris på rundt 31.000 USD. De planlegger også å samle 250 elbiler per måned i samarbeid med Kenyan-baserte Associated Vehicle Assemblers, og gjøre Kenya til et knutepunkt for eksport til resten av Afrika.

Andre kinesiske elbiler som BYD, Geely og Great Wall Motor ser også på Afrika som et attraktivt marked. BYD lanserte nylig sin nye Seal U DM-i-modell i Casablanca, Marokko, og planlegger flere lanseringer over hele kontinentet.

Kina vokser raskt i afrikanske land. I Nairobi har oppstartsselskapet BasiGo begynt å montere elektriske busser fra sett importert fra kinesiske CHTC Motors.

Kinesiske bilprodusenter har store planer for elbiler i Afrika, men utfordringer som manglende infrastruktur og ustabil energitilførsel gjenstår. Likevel er det stor optimisme rundt deres fremtid på det afrikanske kontinentet.

Elektrisk sjokk fra Kina: Nå kommer nådestøtet mot bilindustrien

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.

Les mer

Siste nytt