Salget av elektriske biler økte globalt i februar, men kinesiske bilmerker møter utfordringer i Europa på grunn av EU-toll.
Elbilsalget steg med 49 prosent i februar sammenlignet med året før, til totalt 1,2 millioner kjøretøy, ifølge analyseselskapet Rho Motion, melder Reuters. Økningen skyldes delvis at salgsstatistikken ble påvirket av tidspunktet for kinesisk nyttår. Sammenlignet med januar falt likevel salget med 3 prosent.
EU-toll rammer kinesiske merker
EU innførte toll på elbiler produsert i Kina i slutten av oktober, som en reaksjon på det de mener er konkurransevridende subsidier fra kinesiske myndigheter. Dette har fått konsekvenser for flere bilmerker.
– Salget av MG, som eies av det kinesiske selskapet SAIC, har falt betydelig etter at tollen ble innført, sier Charles Lester, dataansvarlig i Rho Motion.
Han forklarer at SAICs salgsvekst i Europa var i gjennomsnitt 19 prosent lavere mellom november 2024 og januar 2025 enn i perioden fra januar til oktober 2024.
Også andre bilprodusenter som har modeller produsert i Kina, blant dem Honda, Mercedes, Geely, Tesla og Renaults Dacia Spring, har merket effekten av tollen. Det samme gjelder de kinesiske merkene Nio og Xpeng.
Les også: Kinesiske elbiler ser til Afrika som svar på tollsatser fra Vesten
BYD øker tross toll
Kinas største elbilprodusent, BYD, styrker derimot sin posisjon i Europa, til tross for handelsbarrierene.
– BYD fortsetter å vinne markedsandeler globalt, sier Lester.
I Kina økte elbilsalget med 76 prosent i februar sammenlignet med året før, og samlet sett var veksten for årets to første måneder på 35 prosent.
I Europa steg salget med 19 prosent i februar. Dette var den andre måneden på rad med tosifret vekst siden EUs nye utslippskrav trådte i kraft. Tyskland utmerket seg med en økning på 40 prosent de første to månedene av 2025.
I Nord-Amerika økte elbilsalget med 17 prosent sammenlignet med året før.
– President Donald Trumps kritiske holdning til elbiler vil imidlertid føre til lavere salgsprognoser for USA fremover, sier Lester.
I Mexico mer enn doblet elbilsalget, drevet av økt import av kinesiske elbiler, som begynte i stor skala i fjor.