Kinas forsvarsdepartement har bekreftet at sjøprøvene av hangarskipet Fujian (Type 003) pågår som planlagt og er en del av den normale byggeprosessen.
Forsvarsdepartementets talsmann Wu Qian svarte på spørsmål under en pressekonferanse fredag, etter rapporter om nye prøver nær Yangtze-elvens utløp tidligere denne måneden, melder Defence Blog.
– Sjøprøvene til Fujian er en rutinemessig og nødvendig del av byggeprosessen. Flere prøver vil følge etter hvert som arbeidet på hangarskipet utvikler seg, uttalte Wu.
Første sjøprøver i mai
Fujian, Kinas første egenutviklede hangarskip med elektromagnetiske katapulter, gjennomførte sine første sjøprøver i mai 2024. De siste prøvene skal ha fokusert på å gjøre mannskapet kjent med skipets avanserte systemer og teknologi, inkludert skipshåndtering, flyheiser, elektronikk og våpenlagring.
Les også: Kina sender hangarskipgruppe til Vest-Stillehavet
Med en skipsvekt på rundt 85 000 tonn ved full last markerer Fujian et stort teknologisk fremskritt for Kinas marine. Skipet overgår forgjengerne Liaoning og Shandong, som er basert på det sovjetiske Kuznetsov-designet med en deplasement på cirka 65 000 tonn.
Teknologisk fremskritt
Fujian bruker elektromagnetiske katapulter til flyoppskyting, noe som gir raskere og mer effektive operasjoner sammenlignet med skibakke-systemene på de tidligere hangarskipene. Likevel har det fortsatt konvensjonell framdrift i stedet for atomkraft.
Shanghai Maritime Safety Administration innførte midlertidige trafikkontrolltiltak for store skip som skulle inn i Yangtze-elvens utløp tidligere i desember. Dette sammenfalt med at Fujian vendte tilbake til havn, noe som utløste medieforespørsler om fremdriften.
Selv om offisielle detaljer fortsatt er begrensede, mener analytikere at prøvene er avgjørende for å teste skipets operasjonelle beredskap og integrere dets avanserte systemer. Skipet anses som en milepæl for Kinas ambisjon om å styrke sin marine og utvide sin globale rekkevidde.
Utfordringer gjenstår imidlertid med å finjustere systemene og sikre sømløs integrasjon av flyflåten i hangarskipets operasjoner.