26. desember, 2024

EU vedtar toll på kinesiske elbiler til tross for splittelse

Share

Til tross for motstand fra blant annet Tyskland har EU besluttet å innføre høye tollsatser på kinesiskproduserte elbiler. Tollsatser på opptil 45 prosent kan tre i kraft fra neste måned og vare i fem år.

EU-kommisjonen bekreftet fredag at de vil gå videre med planene om å innføre toll på kinesiske elbiler, selv etter at Tyskland stemte imot og avdekket splittelse i unionen over dette handelsgrepet mot Beijing, skriver Reuters.

Tollsatsene kan påføre bilprodusenter milliarder av euro i ekstra kostnader for å importere bilene til EU. Kommisjonen oppgir at tiltakene er ment å motvirke det de ser på som urettferdige kinesiske subsidier etter en ett år lang undersøkelse. Samtidig signaliserte de at de vil fortsette samtalene med Kina for å finne en mulig løsning.

I en avgjørende avstemning fredag støttet 10 EU-land tollene, mens fem stemte imot og 12 avsto fra å stemme. Det krevdes et kvalifisert flertall av 15 medlemsland som representerer 65 prosent av EUs befolkning for å blokkere forslaget. Tyskland, EUs største økonomi og en betydelig bilprodusent, stemte imot forslaget.

Splittelse i Europa

Avstemningen avslørte dype splittelser i Europa når det gjelder handelsforholdet til Kina. Noen land ønsker en hard linje mot det de ser på som overdrevne statlige subsidier fra Kina og husker EUs tidligere mislykkede forsøk på å innføre toll på kinesiske solcellepaneler for ti år siden. Kina har nå over 90 prosent markedsandel i EUs solcellemarked.

Andre land ønsker å oppmuntre til kinesiske investeringer eller frykter en gjengjeldelseskrig på handelsfronten. Kina har allerede startet egne undersøkelser av import av europeiske produkter som konjakk, meieriprodukter og svinekjøtt.

Reaksjoner fra bilindustrien

BMWs konsernsjef Oliver Zipse beskrev avstemningen som «et fatalt signal for den europeiske bilindustrien». Han oppfordret til en rask løsning mellom Brussel og Beijing for å unngå en handelskonflikt. Volkswagen uttalte at de planlagte tollsatsene er «feil tilnærming».

Det kinesiske selskapet Geely uttrykte «dyp skuffelse» over EU-kommisjonens beslutning og mente at den kan skade økonomiske relasjoner mellom EU og Kina samt ramme europeiske selskaper og forbrukere. Ungarns statsminister Viktor Orban uttalte at EU er på vei mot en «økonomisk kald krig» med Kina.

Les også: Kinesiske elbiler ser til Afrika som svar på tollsatser fra Vesten

På den annen side sa den franske bilforeningen PFA at det var positivt at EU-medlemmer støttet tollsatsene, og la til at de er for frihandel så lenge den er rettferdig. Stellantis uttalte at de støtter fri og rettferdig konkurranse, og at sektoren er under press fra ambisiøse planer om reduksjon av karbonutslipp og «den kinesiske globale kommersielle offensiven».

Strengere EU-holdning mot Kina

EUs holdning overfor Beijing har blitt strengere de siste fem årene. Unionen ser på Kina som en potensiell partner i enkelte spørsmål, men også som en konkurrent og systemisk rival.

Kommisjonen oppgir at Kinas overskuddskapasitet på tre millioner elbiler per år, som må eksporteres, er dobbelt så stor som EUs marked. Med 100 prosent tollsatser i USA og Canada er Europa det mest åpenbare markedet for disse elbilene.

Som en del av de pågående forhandlingene med Kina kan kommisjonen vurdere en prisavtale som innebærer et minimum importpris og vanligvis en volumbegrensning. Volvo Cars, som eies av kinesiske Geely, håper å unngå høye tollsatser ved å komme til en prisavtale når de importerer sine kinesiskproduserte elbiler.

De nye EU-tollene varierer fra 7,8 prosent for Tesla til 35,3 prosent for SAIC og andre selskaper som anses ikke å ha samarbeidet med EUs undersøkelse. Disse tollsatsene kommer i tillegg til EUs standard importavgift på 10 prosent for biler.

Elektrisk sjokk fra Kina: Nå kommer nådestøtet mot bilindustrien

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt