25. november, 2024

Kino og propaganda: Den kalde krigen

Share

Mellom Sovjetunionen og USA ble kulturkrigen også utkjempet gjennom filmen. Skurke- og heltefigurer, samt temaene som ble behandlet, avslører hvordan kinematografien fra Den kalde krigen reflekterer tidsepokens tendenser.

Yalta-konferansen ble avholdt fra 4. til 11. februar 1945, i nærheten av Yalta i Krim, i Livadiapalasset, og samlet seierherrene fra Den andre verdenskrig, nemlig Sovjetunionen (Joseph Stalin), Storbritannia (Winston Churchill) og USA (Franklin D. Roosevelt). Frankrikes Charles de Gaulle var ikke invitert. Målet med dette møtet var faktisk å dele Europa mellom de tre maktene.

Den 5. mars 1946 holdt Winston Churchill en tale i Fulton (Missouri) i nærvær av president Harry Truman, der han viste til nødvendigheten av en allianse mellom britene og amerikanerne for å forhindre videre sovjetisk ekspansjonisme i Europa, og omtalte dette som jernteppet eller «The Iron Curtain». Deretter begynte man å snakke om Den kalde krigen eller «The Cold War», som gradvis tok form fra 1947 til kommunismens fall i 1989, etter Berlinmurens fall den 9. november 1989.

Denne kalde krigen, som ikke egentlig innebar militære konflikter i tradisjonell forstand, utviklet seg også til en kamp om innflytelse og en «krig av bilder», hvor filmindustrien spilte en sentral rolle og regissørene produserte filmer med tydelig propagandainnhold. Det vil si at nevnte filmer var demonstrasjonsvektorer for kultur og ideologi: For amerikanerne, «The American way of life» og for russerne, «sosialistisk realisme». De to protagonistene skulle også forherlige sine militære verdier, deres heltekult og deres lojalitet til en nasjon i fare.

USA

Etter Annen verdenskrig intensiverte amerikanerne sin propagandainnsats gjennom kinoen. Effektiviteten av denne typen propaganda oppmuntret de amerikanske myndighetene til å fortsette langs denne linjen. Propagandaen finnes i mange kinogenrer som spionasje, science fiction, fantasifilmer og selvfølgelig krigsfilmer. Kampen mot kommunismen forsterkes, spesielt under mccarthyismen (se addendum 1), og propagandaen tjener denne kampen gjennom kinoen. Hollywood-kinoen engasjerer seg i Den kalde krigen. Filmhistorikere teller omtrent tretti filmer som kan kvalifiseres som antikommunistiske for hele perioden, mens det årlige gjennomsnittet er nær 360 langfilmer. Produksjonsselskapene er alle bidragsytere. Metro Goldwyn Mayer produserer Ambush av Victor Saville (1949), Warner, I was a communist for the FBI av Gordon Douglas (1951), Paramount, My son John av Leo Mac Carey (1952). I tillegg til de nevnte regissørene, engasjerte også erfarne filmskapere som William Wellman, Sam Fuller og Henry Hathaway seg i kampen mot kommunismen. Vi er i en bipolar verden og amerikansk kino har stor innvirkning på hele befolkningen, uansett sosiale klasser og alder. Det finnes nødvendigvis en filmgenre som passer til enhver smak. Ta for eksempel spionfilmer og science fiction-filmer.

Spionfilmer tar for seg faktiske hendelser som skjedde i perioden de ble produsert og inkluderer nye institusjoner som Central Intelligence Agency (CIA), grunnlagt i 1947, kjent for sine spionasjebaserte operasjoner mot kommunister under Den kalde krigen.

Les også: – Juss skal tjene friheten

Propagandaen i disse filmene er viktig, fordi motstanderen, nemlig USSR, alltid er beskrevet negativt med, opprinnelig, en ondsinnet plan som tar sikte på USA, men også resten av verden.

Scenariene fremstiller alltid et manikeisk (red. anm. en gammel religiøs filosofi som deler verden inn i en dualistisk kamp mellom det gode og det onde) bilde med amerikansk overlegenhet mot russisk svakhet. Et perfekt eksempel på denne sjangeren er den amerikanske filmen Torn Curtain, regissert av Alfred Hitchcock i 1966, hvor handlingen utspiller seg i Øst-Tyskland (DDR). Filmtittelen er en henvisning til jernteppet, som ble reist i 1961 av sovjeterne, blant annet i Berlin.

I løpet av 1950-tallet opplevde science fiction-filmene en betydelig vekst. Dette var metaforenes æra. Mange filmer fremstilte kampen mellom Jorden (det vil si USA og den vestlige blokken) og truende verdener, som den røde planeten Mars (hvilket symbol!). Disse filmene handler om ekspedisjoner til ukjente steder, som Red Planet Mars av Harry Horner (1952), eller forsvar mot inntrengere fra andre verdener, som Invaders from Mars av William Menzies (1953) og The War of the Worlds av Byron Haskin (1953). Disse filmene bidrar til å trekke paralleller mellom disse inntrengerne og sovjetiske fiender.

Når USSR lanserte sine første satellitter før USA i 1957, oppfattet mange amerikanere bildet av flygende tallerkener som en forutseelse av en fremtidig virkelighet.

Gjennom hele Den kalde krigen levde USA og USSR verden i frykt for total og gjensidig ødeleggende kjernefysisk krig. De gjorde dette gjennom uttalelser og forhandlinger formidlet av pressen, radioen og fjernsynet, men også gjennom en betydelig filmproduksjon. Denne ustabiliteten gjorde spenningen enda mer merkbar og forverret frykten ved den minste hendelse. Man kan nevne to eksempler: Ødeleggelsen av et amerikansk U2-spionfly i 1960, som ble skutt ned av russerne for å ha krenket sovjetisk luftrom, eller Cubakrisen i 1962, som var et øyeblikk med ekstrem spenning, påvirket også filmindustrien. Filmene Dr. Strangelove og Fail Safe er direkte og samtidig inspirert av disse hendelsene. Man må selvfølgelig også nevne James Bond-filmene, spesielt de som ble laget mellom 1964 og 1980, hvor «atomparanoia» dominerer, særlig i de tidlige filmene som strekker seg fra Dr. No til Thunderball og inkluderer Goldfinger (se addendum 2).

USSR

Propagandakinoen i Sovjetunionen hadde allerede utviklet seg fra begynnelsen av det 20. århundre under det tsaristiske regimet. I 1919 ble kinoen nasjonalisert og ble «den fremste kommunikasjons-, utdannings- og propagandavektoren». Under denne perioden var sovjetisk kino hovedsakelig dominert av personkulten rundt generalsekretæren for det kommunistiske partiet, Joseph Stalin, fram til hans død i 1953. Sommeren 1946 markerer i Sovjetunionen starten på en energisk kampanje med mål om å styrke kommunistpartiets kontroll over all intellektuell produksjon. Denne kampanjen nådde teateret den 26. august, deretter kinoen den 4. september. Den ideologiske ledelsen av denne operasjonen ble sikret av Andrei Zhdanov, derav navnet «Zhdanovschina» som ble gitt til den, og som vil fortsette til 1953.

Mens amerikanske filmer er handlingsorienterte og feirer «The American Way of Life», selv under Den kalde krigen, har sovjetiske filmer en tendens til å nærme seg forfatterfilmer, preget av den sovjetiske realismen, som er varemerket for stalinistisk kino og den offisielle kunstneriske doktrinen generelt. De presenterer realismen fra et historisk perspektiv. Menn og kvinner er på lik fot, verdier som arbeid og fellesskap iscenesettes, kommunisme og lykke går hånd i hånd. En film som Harvest (1953) av Vsevolod Pudovkin, er et eksempel på disse verdiene og er helt viet til systemets ære.

Mot slutten av 1950-tallet foregikk det en politisk og kulturell opptining i forholdet mellom de to supermaktene. Selv om sensuren i sovjetisk kino ble mindre synlig enn under Stalin, ble den mer subtil under Khrusjtsjov. Sovjetisk kino fortsetter å fremheve og bredt formidle den sosialistiske ideologien ved å overdrive prinsippene og verdiene, men det er egentlig ikke noen slemme amerikanere, men snarere nærværet av gode sovjeter.

Khrusjtsjovs ankomst vil fremme en endring i tonen i sovjetisk kino hvor regissørene vil fokusere på motet og selvofringen til de sovjetiske soldatene under den store patriotiske krigen mot nazistene, som er representativ for fienden i den russiske nasjonalromanen, som vi fortsatt ser i dag. Myndighetene ønsket å fremme storslåtte filmer, delvis for å konkurrere med Hollywood. Man kan sitere eksempler som The Soldiers (1956) av Alexander Ivanov, Ukrainian Rhapsody (1961) av Sergei Paradjanov, eller The Battle of Stalingrad (1949) av Vladimir Petrov. De fleste av disse filmene fremhever personlighetskulten på sitt høydepunkt (et eksempel er The Knight with the Golden Star fra 1950, regissert av Yuli Raizman), men de er relativt tilbakeholdne når det gjelder den ideologiske kampen. Dette kan forklares med de sovjetiske ledernes strategi om fredelig sameksistens, som hadde som mål å fremstille den vestlige blokken som aggressoren. Dette var også perioden da Verdensfredsrådet og dets medlemmer adopterte den linjen som ble fastsatt av Kominform, som delte verden inn i det fredselskende USSR og de krigerske USA.

Les også: Sport – geopolitikkens nye frontlinje

På den andre siden er det i sovjetisk produksjon få henvisninger til Den kalde krigen og spionasje fra det er kjent fra filmene fra denne perioden. Allerede er deres totale antall lite (19 i 1946, 61 i 1956). Likevel finnes det en ekvivalent til James Bond i sovjetisk kino: Det er Max Otto von Stierlitz, som er hovedpersonen i en serie bøker skrevet på 1960-tallet av Julian Semenov og som vil bli tatt opp i TV-serien Sytten øyeblikk av våren (1973) av Zinovi Genzer, med skuespilleren Vyacheslav Tikhonov i rollen som Stierlitz.

Og nå?

Charlotte Lepri (red. anm. fransk forsker og forfatter av en anerkjent bok om propaganda under Den kalde krigen) fastslår at «bruken av propaganda under Den kalde krigen er ubestridelig. Når man sier Den kalde krigen, tenker man på våpenkappløp, jernteppe, atomavskrekking. Men kampen de to blokkene førte mot hverandre var først og fremst ideologisk og psykologisk: Den kalde krigen var også, og kanskje først og fremst, en krig av bilder, ideer, propaganda, desinformasjon og diplomatisk press». I dag fortsetter kulturen, spesielt kinoen, å være en innflytelsesvektor og propaganda og forblir et favorisert verktøy for et lands soft power. Propagandafilmer har fortsatt å bli produsert etter den kalde krigen, spesielt i USA. Eksempler på dette inkluderer The Hunt for Red October (1990) av John McTiernan og Bridge of Spies (2015) av Steven Spielberg.

Men i dag har vi gått fra en bipolær verden under Den kalde krigen til en multipolar verden. Til de amerikanske og russiske kinofilmindustriene og deres allierte kommer nå hovedsakelig kinesiske og indiske filmer. I Kina har den kinesiske filmmyndigheten beordret alle kinoer til å vise, minst to ganger i uken, produksjoner som roser «fedrelandet, folket, helter» samt kommunistpartiet i anledning hundreårsjubileet for Det kinesiske kommunistpartiet (KKP).

India, som ikke deltok direkte i Den kalde krigen, bruker energien og det visuelle eventyret i sine filmer (Bollywoodisering) til å skape et bilde og en identitet, noe som støttes av politikere, særlig gjennom prinsippet om hindu-nasjonalisme utviklet av regjeringen. Filmens emosjonelle kraft kan dermed bidra til å gå fra begrepet soft power til prinsippet om nasjonsbygging.

Addendum 1: Mccarthyismen (1946-1954).

I kjølvannet av Annen verdenskrig og etter Yalta- og Potsdam-avtalene, vinner USSR terreng i Europa og «vassaliserer» landene som vil utgjøre «den sovjetiske blokken» og truer den demokratiske vestlige modellen. Dermed utvikles en antikommunistisk paranoia i USA, og i 1947 begynner en periode med heksejakt i Hollywood, iverksatt av senator Joseph McCarthy (1908-1957) fra Wisconsin. Enhver kritikk mot den amerikanske levemåten blir raskt sett på som en kommunistisk holdning. Dette er perioden med sovjetisk spionasjeaffærer: Klaus Fuchs (1950) og ekteparet Rosenberg (1953) og filmer som beskriver saker om «atomspionasje» på amerikansk territorium, hvor FBI-agenter har hovedrollene: The Iron Curtain av William Wellman (1948), I was a communist for the FBI av Gordon Douglas (1951). I Hollywood blir det etablert en svarteliste med omtrent 300 kunstnere som Hollywood-studioene nekter å ansette, fordi de mistenkes for sympati med det amerikanske kommunistpartiet: Charlie Chaplin, Jules Dassin, Sterling Hayden, Joseph Losey, og noen vil velge eksil. Prosessen forklares godt i filmen The Way We Were (1973) av Sydney Pollack. Kinoen er en privat virksomhet i USA, men regjeringen har fortsatt innflytelse, og til og med vetorett, over filmproduksjonene. McCarthy ble kritisert av president Eisenhower etter en avstemning om mistillit.

Addendum 2:

Når Klaus Dodds studerer de fem første James Bond-filmene utgitt mellom 1962 og 1967, påpeker han at valget av steder hvor handlingen foregår, gir en representasjon av Den kalde krigens geografiske rom, med Østblokken som hovedkilden til de komplottene som truer verdensordenen, i tråd med logikken i en manikeisk kamp mellom det Gode og det Onde. Suksessen til James Bond-filmene hviler på valget av eksotiske steder, samt «James Bond-jentene» og de actionfylte scenene, hvor målet er å nå et bredt publikum. Motstanderen i disse første filmene er en russisk etterretningstjenester, SMERSH, som er et akronym for uttrykket «smiert spionam» («død over spioner»). Hovedpersonen er engelsk, veldig britisk, men hans «medskyldige», i det minste i begynnelsen, er Félix Leiter fra CIA. I disse filmene representerer James Bond «Vestblokken» og de vestlige verdiene, alt pakket inn i underholdning som gjør det lettere å formidle budskapene om «den vestlige livsstilen».

Filmografi (ikke komplett):

USA:

  • The Third Man (1949), regissert av Carol Reed.
  • On the Beach (1959), regissert av Stanley Kramer.
  • The Day After (1983), regissert av Nicholas Meyer.
  • From Russia with Love (1963), regissert av Terence Young.
  • Dr. Strangelove (1964), regissert av Stanley Kubrick.
  • Fail Safe (1964), regissert av Sidney Lumet.
  • The Spy Who Came in from the Cold (1965), regissert av Martin Ritt.
  • Torn Curtain (1966), regissert av Alfred Hitchcock.
  • You Only Live Twice (1967), regissert av Lewis Gilbert.
  • Telefon (1977), regissert av Don Siegel.
  • The Spy Who Loved Me (1977), regissert av Lewis Gilbert.
  • Firefox (1982), regissert av Clint Eastwood.
  • Rocky IV (1985), regissert av Sylvester Stallone.

USSR:

  • Berlins fall (1949), regissert av Mikhail Tchiaoureli.
  • Når storkene flyr forbi (1957), regissert av Mikhail Kalatozov.
  • Soldatens ballade (1959), regissert av Grigori Tchoukhraï.
  • Ilitjs bastion (1961), regissert av Marlen Khoutsiev.
  • Le Nôtre parmi les autres (1974), regissert av Nikita Mikhalkov.

Disse ressursene og filmene gir et grundig blikk på hvordan kino har blitt brukt som et verktøy for propaganda og påvirkning gjennom tider preget av politisk spenning og ideologiske kamper, særlig under Den kalde krigen.

Denne artikkelen ble først publisert i Revue Conflits. Den har blitt oversatt fra fransk.

Mot russisk «propaganda»: Prominente republikanere støtter Bidens hjelpepakke til Ukraina

Alain Bogé
Alain Bogé
Lærer i geopolitikk og internasjonale relasjoner. HEIP Høye internasjonale og politiske studier - Lyon. Tsjekkias universitet for livsvitenskap - Økonomiavdeling - Praha (Tsjekkia). Burgundy School of Business-BSB - Dijon-Lyon. European Business School-EBS - Paris.

Les mer

Siste nytt