Vestens støtte til demokrati og bærekraft i Georgia har alltid vært svært viktig. Nå har slik støtte i praksis blitt avgjørende.
En rekke nylige handlinger fra det regjerende partiet Georgian Dream er hovedårsaken til at nasjonen nå står overfor større risiko. Disse risikoene er mange og varierer fra landets omdømme til stabiliteten i samfunnsstrukturen.
Hva bør Vestens videre politikk innebære for å styrke Georgias demokratiske motstandskraft og institusjonsbygging? Hvordan skal våre partnere i Vesten reagere på den pågående politikken med «frakopling» fra den vestlige orden som landet har fulgt de siste tiårene?
For det første må man holde seg til den såkalte «pek ut og fordøm»-tilnærmingen, som handler om å gi en rettidig og korrekt vurdering av tilbakegangen i den demokratiske orden i Georgia og peke ut gjerningsmenn uten nøling eller tvetydighet i språkbruken. Dette handler om å sende en kraftig solidaritetsmelding til prodemokratiske krefter i landet, og slik støtte er av avgjørende betydning i disse svært vanskelige tider.
Neste steg er av politisk karakter og handler om å gi et klart og tydelig bidrag til landet umiddelbart etter at demokratisk orden og rettsstaten er gjenopprettet. En betydelig del av dette arbeidet hviler primært på USA og EU.
To viktige lover, MEGOBARI Act og Georgian People’s Act, må behandles av den amerikanske kongressen og tre i kraft uten ytterligere forsinkelser. Sammen med disse tiltakene må den allerede nevnte «pek ut og fordøm»-politikken iverksettes bredt og uten forbehold.
En georgisk marshallplan
Flere andre tiltak kan også vurderes, for eksempel en Marshallplan for Georgia, som kan være en sterk melding ikke bare til det georgiske folket, men også til omverdenen. En slik plan bør tydelig fokusere på en betydelig hjelpepakke for å stimulere landets økonomi og forbedre dets attraktivitet for investeringer.
Les også: Georgias sikkerhetsdilemma: Balansering på kanten mellom «krig eller fred» 🔒
Planen bør også være en klar demonstrasjon fra USA av sin dedikasjon til å ikke miste innflytelse i kampen om narrativer og motvirke ondsinnet hybridkrigføring fra motstandere. Som tidligere nevnt, må støtte til Georgias demokratiske motstandskraft og suverenitet sees i lys av den vestlig-ledede myke makt-strukturen i Georgia og regionen som helhet.
EUs rolle
EU har også en svært viktig rolle å spille, ettersom unionen er forpliktet til konsekvent å arbeide for å fortsette å styrke Georgia som EU-kandidatland med meningsfylt og resultatorientert europeisk innhold. De velkjente ni betingelsene for å åpne EU-tiltredelsesforhandlinger skal forbli hjørnesteinen i EU-Georgias integrasjon – den som nå formelt er satt på vent av EU.
I tillegg til det nevnte veikartet for EU-integrasjon har ekstra tiltak for å hjelpe Georgias prodemokratiske samfunnsgrupper aldri vært så kritiske som nå. Det er viktig å merke seg at den sterke støtten for Europa utgjør selve bolverket for den georgiske nasjonens motstandskraft i å effektivt motsette seg at landet avspores fra sin pro-EU-integrasjon, institusjonsbygging, regelbaserte utvikling og konkurranseevne.
Vi må også nevne at utfordringene EU står overfor er ganske kompliserte. Ved å holde fast ved sine standarder og prinsipper må unionen håndtere den nåværende georgiske situasjonen så forsiktig som mulig. Denne oppriktige oppfordringen til forsiktighet gjelder det ofte omtalte spørsmålet om å beholde eller oppheve EUs visumfrie regime for georgiske statsborgere. Selv om spørsmålet er ganske omdiskutert, er min oppfatning at det å holde det nåværende regimet intakt er i EUs beste mellom- og langsiktige interesser. Det tjener også til å fremme pro-europeiske følelser blant georgiere.
Det er flere påminnelser i den nåværende krisen som både georgiere og Vesten står overfor i Georgia. En av de mest betydningsfulle er at vi, på vår side, og våre partnere må bevise igjen at tiår med investering i vårt partnerskap og samarbeid ikke er forgjeves. Vi må også gjenopplive vår gjensidige tro på vår felles fremtid, da dette øyeblikket utgjør en utfordrende lakmustest for de involverte aktørene. Og testen må bestås.