23. juni, 2024

Kinas elbiloverskudd skaper geopolitiske spenninger

Share

Kinas langvarige problem med overkapasitet i elbilproduksjonen fører til en opptrapping av handelskonflikter med vestlige økonomier.

Frank Chen skriver i South China Morning Post om hvordan Kinas overkapasitet i elbilindustrien (EV) har nådd et kritisk punkt. Dette har utviklet seg over 15 år, med start i 2009 da Kina begynte å presse sine bilprodusenter for å utvikle avansert EV-teknologi. Målet var å hoppe forbi globale produsenter av bensindrevne kjøretøyer.

Kronikken belyser hvordan ferske amerikanske tariffer rettet mot flere ledd i Kinas elbil-sektor, truer med å hindre eksport som sikter på å lette overkapasiteten. Dette kommer i en tid hvor både USA og EU aktivt forsøker å sette opp hindringer for å beskytte sine industrier mot kinesisk eksport, noe som intensiverer handelskonflikter og bringer tilbake spøkelser fra tidligere handelskriger.

Spesielt interessant er det at overkapasitet ikke bare ses på som et problem innen bilproduksjon, men også innen produksjon av litiumbatterier og chips, hvor det rapporteres om strukturell overproduksjon. Dette har ført til spekulasjoner om en overkapasitetskrise som kan påvirke global produksjon og økonomiske balanser.

Les også: Beijings lange arm: Hvordan Kina former EU innenfra

Kronikken diskuterer også hvordan Kinas elbil-industri, anført av private selskaper som BYD og CATL, skiller seg fra tidligere da statseide foretak (SOEs) dominerte produksjonen. Dette markerer en viktig endring i hvordan Kina håndterer sine nye, teknologitunge industrier, som nå er blant landets mest lovende økonomiske sektorer.

I tillegg blir det vurdert hvordan Kinas industrielle politikk, inkludert statsstøtte og betydelige investeringer i forskning og utvikling, har bidratt til både vekst og overkapasitet. Dette setter Kina i en unik posisjon i det industrielle kappløpet med USA og EU, noe som har bredere implikasjoner for global handel og industriell konkurranseevne.

Det er tydelig at overkapasitet i Kinas elbil-marked er et komplekst problem som ikke bare involverer økonomiske faktorer, men også geopolitiske spenninger, som ytterligere kompliserer situasjonen. Dette gjør det til et kritisk øyeblikk for både Kina og det internasjonale samfunnet når de navigerer i det økonomiske og politiske landskapet i de kommende årene.

Elektrisk sjokk fra Kina: Nå kommer nådestøtet mot bilindustrien

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.

1 kommentar

Les mer

Siste nytt