Fra slutten av 1800-tallet formet to menn grunnlaget for hvordan stormakter tenker om havet som slagmark. Deres ideer lever videre i alt fra amerikanske hangarskip til kinesiske ubåter.
Havene og sjøene dekker 71 prosent av jordens overflate. Dette innebærer at stater må ha kontroll over havet for å kunne beskytte sine kystnære områder, men også for å kunne projisere makt på det åpne hav – og dermed oppnå maritim styrke. Denne styrken blir avgjørende for å kontrollere handelsruter, men kan også brukes som tvangsmiddel i krigstid. Mahan og Corbett er de to første store teoretikerne innen sjøkontroll og moderne marin strategi.
«Den som behersker havet, behersker handelen; den som behersker handelen, behersker verdens rikdom – og dermed verden selv.» – Sir Walter Raleigh (omkring 1600)
A.T. Mahan, admiralen

Alfred Thayer Mahan ble født 27. september 1840 i West Point, New York, og døde 1. desember 1914. Han var marineoffiser, admiral, historiker og amerikansk strateg innen sjøkrigføring.
Sønnen til Dennis Hart Mahan, professor ved West Point, tjenestegjorde i den amerikanske marinen under borgerkrigen, og ble senere president for Naval War College i Newport (Rhode Island) fra 1886 til 1889 og igjen fra 1892 til 1893. Han var også president for American Historical Association fra 1902 til 1903.
Hans verk The Influence of Sea Power upon History, 1660–1783 (1891) var det mest innflytelsesrike verket om militær strategi og utenrikspolitikk i sin tid, og understreket nødvendigheten av at USA utviklet en sterk marine. Beundret både av Douglas MacArthur og den sovjetiske admiralen Sergej Gorsjkov, er Alfred Thayer Mahan fortsatt relativt ukjent i Europa.
Mahan utviklet fem hovedprinsipper for å sikre den amerikanske marinens kommersielle og militære herredømme til sjøs (sea command):
Les også: Den amerikanske geopolitiske skole: Sjømakt som nøkkelen til global dominans 🔒
Vil du lese mer? Tegn et abonnement i dag, samtidig som du hjelper oss med å lage flere nyhet- og dybdesaker om internasjonale relasjoner, geopolitikk og sikkerhet















