Matgiganten vil kutte ut syntetiske tilsetninger innen 2027 etter press fra myndighetene. Kraft Heinz lover å fjerne alle kunstige fargestoffer fra sine amerikanske produkter innen utgangen av 2027.
Beslutningen kommer samtidig som Trump-administrasjonen presser på for å forby seks vanlige syntetiske farger i matvarer innen utgangen av 2026. Det gjelder blant annet Red 40, Yellow 5 og 6, Green 3 og Blue 1 og 2, melder Wall Street Journal tirsdag.
– Størsteparten av produktene våre bruker allerede naturlige eller ingen fargestoffer, sa Pedro Navio, sjef for Kraft Heinz i Nord-Amerika.
– Vi har jobbet lenge med å redusere bruken av kunstige farger i resten av sortimentet vårt.
Skal erstattes med naturlige farger eller fjernes helt
Kraft Heinz opplyser at nesten 90 prosent av produktene de selger i USA i dag ikke inneholder kunstige farger. Men blant de som fortsatt gjør det, finner vi kjente merkevarer som Crystal Light, Heinz relish, Kool-Aid, Jell-O og Jet-Puffed.
For disse produktene vil selskapet enten bruke naturlige alternativer, bytte til andre farger – eller droppe fargen helt hvis det ikke er nødvendig for utseendet.
Les også: Valgseier for Trump: Politikk fremfor pekefingre og merkelapper 🔒
Kennedy og myndighetene vil ha slutt på petroleumsbaserte farger
Tiltaket har støtte fra helseminister Robert F. Kennedy jr., som har gjort kampen mot kunstige fargestoffer til en viktig del av sin «Make America Healthy Again»-kampanje.
Han mener syntetiske tilsetninger er medskyldige i en rekke helseproblemer, særlig blant barn, og beskriver dem som «gift for amerikanske barn».
Store matprodusenter som PepsiCo og Kellogg har tidligere fått kritikk for å bruke slike fargestoffer, men også de har begynt å trappe ned bruken i enkelte produkter.
Kraft Heinz, som har hovedkontor i både Chicago og Pittsburgh, understreker at de ikke lenger vil bruke kunstige farger i noen nye produkter i det amerikanske markedet.