Kina tester nå et nytt fly, J-35 Shenyang, som kan bli en viktig del av landets marine.
Peter Suciu i The National Interest skriver at dette flyet er sett på som en fremtidig stjerne blant Kinas kampfly, spesielt for bruk fra hangarskip. For ikke lenge siden ble en modell av J-35 testet på Kinas første hangarskip, Liaoning. Dette skipet og et annet kinesisk hangarskip, Shandong, bruker en spesiell metode for å få flyene i luften, kjent som en «hoppbakke-rampe», i motsetning til mer avanserte katapulter.
Til nå har disse hangarskipene kun brukt en type fly, J-15, som er basert på et russisk design. Men nylig har det vært tegn til at J-35 kan bli det neste flyet som tas i bruk. Liaoning har nettopp vært gjennom et års vedlikehold og er nå ute på sjøprøver.
Liaoning har en spesiell historie; det ble opprinnelig bygget av Sovjetunionen før det ble solgt til Kina av Ukraina i 1998. Dette var Kinas første skritt mot å bygge opp sin egen marinekapasitet. Nå spekuleres det i om J-35 også vil bli brukt på Kinas andre hangarskip, inkludert et som er under bygging og som vil ha mer avansert utstyr for å sende fly i luften.
Ekspertene mener at Liaoning brukes til å teste ut J-35 for å se om det kan fungere som et kampfly fra hangarskip. En utfordring med å bruke «hoppbakke-ramper» er at flyet ikke kan ta med seg like mye utstyr som når det blir skutt ut med katapult. J-35 er designet for å kunne bære mye utstyr og har avansert teknologi som skal gjøre det mindre synlig for radar. Det er også planer om å forbedre motoren for enda bedre ytelse.
Selv om det gjenstår å se hvordan J-35 vil prestere i praksis, viser disse testene at Kina er ivrig etter å styrke sin militære kapasitet til sjøs.
Ubåtens overraskelsesangrep: Da USS Theodore Roosevelt møtte sitt vannskille