4. juli, 2024

Su-57 «Felon»: Russlands luftdrøm møter virkelighetens turbulens

Share

Russlands flaggskip innen femte generasjons jagerfly, Sukhoi Su-57, står overfor kritikk og utfordringer som kaster skygge over dens status som et jagerfly for luftsuperioritet.

Ifølge en kronikk av forsvars- og sikkerhetspolitisk skribent Harrison Kass i National Interest, viser det seg at Russlands Sukhoi Su-57, også kjent som «Felon», ikke nødvendigvis lever opp til betegnelsen som en «superjager».

Su-57, et femte generasjons jagerfly med multirollekapasiteter, hadde sin første flyvning tilbake i 2010, påpeker Kass. Til tross for dette, etter alle disse årene, er det kun bygget 32 eksemplarer. Med den pågående krigen i Ukraina, som nå har strukket seg inn i sitt tredje år, er Russlands militære utfordringer tydelig synlige. Krigen har utviklet seg til en utmattelseskonflikt hvor Russland ikke oppnår betydelige territorielle gevinster. Overraskende nok klarer landet heller ikke å kontrollere luftrommet over Ukraina, et faktum som understreker svakhetene ved Russlands luftvåpen.

Kass fremhever at Su-57 har møtt konstante tilbakeslag og forsinkelser som har hindret produksjonen. Selv de ferdigstilte flyene har ofte skuffet. Ifølge Alex Hollings, som Kass refererer til, er radartverrsnittet (RCS) av Su-57 omtrent 0,5 kvadratmeter, tilsvarende en F/A-18 Super Hornet av fjerde generasjon når den flyr uten våpen. Dette er 5000 ganger større enn RCS for en F-22 «Raptor». I tillegg har forsinkelser i utviklingen av Russlands motorprogram for femte generasjons fly ført til at Su-57 fortsatt bruker de samme AL-41F1-motorene som finnes i de ikke-stealth, men svært kapable fjerde generasjons Su-35S. En analyse fra Rand Corporation antyder også at flyets avanserte 360-graders sensorpakke fortsatt er ufullstendig, sannsynligvis påvirket av internasjonale sanksjoner mot Russland etter invasjonen av Ukraina i 2014.

Til tross for disse problemene, understreker Kass, ved å referere til forsvarsekspert Christian Orr, at Su-57 fortsatt er et kapabelt fly. Det har avansert manøvrerbarhet takket være 360-graders thrustvektorstyring, og imponerende hastighet med en maksfart på rundt Mach 2. Su-57 kunne potensielt ha gjort en viktig innsats for Russland i luftrommet over Ukraina, dersom det ble innsatt i kamp.

Sjeldent syn: Russland anvender sitt mest avanserte jagerfly i Ukraina

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.

Les mer

Siste nytt