23. februar, 2025

Su-57 «Felon»: Russlands luftdrøm møter virkelighetens turbulens

Share

Russlands flaggskip innen femte generasjons jagerfly, Sukhoi Su-57, står overfor kritikk og utfordringer som kaster skygge over dens status som et jagerfly for luftsuperioritet.

Ifølge en kronikk av forsvars- og sikkerhetspolitisk skribent Harrison Kass i National Interest, viser det seg at Russlands Sukhoi Su-57, også kjent som «Felon», ikke nødvendigvis lever opp til betegnelsen som en «superjager».

Su-57, et femte generasjons jagerfly med multirollekapasiteter, hadde sin første flyvning tilbake i 2010, påpeker Kass. Til tross for dette, etter alle disse årene, er det kun bygget 32 eksemplarer. Med den pågående krigen i Ukraina, som nå har strukket seg inn i sitt tredje år, er Russlands militære utfordringer tydelig synlige. Krigen har utviklet seg til en utmattelseskonflikt hvor Russland ikke oppnår betydelige territorielle gevinster. Overraskende nok klarer landet heller ikke å kontrollere luftrommet over Ukraina, et faktum som understreker svakhetene ved Russlands luftvåpen.

Kass fremhever at Su-57 har møtt konstante tilbakeslag og forsinkelser som har hindret produksjonen. Selv de ferdigstilte flyene har ofte skuffet. Ifølge Alex Hollings, som Kass refererer til, er radartverrsnittet (RCS) av Su-57 omtrent 0,5 kvadratmeter, tilsvarende en F/A-18 Super Hornet av fjerde generasjon når den flyr uten våpen. Dette er 5000 ganger større enn RCS for en F-22 «Raptor». I tillegg har forsinkelser i utviklingen av Russlands motorprogram for femte generasjons fly ført til at Su-57 fortsatt bruker de samme AL-41F1-motorene som finnes i de ikke-stealth, men svært kapable fjerde generasjons Su-35S. En analyse fra Rand Corporation antyder også at flyets avanserte 360-graders sensorpakke fortsatt er ufullstendig, sannsynligvis påvirket av internasjonale sanksjoner mot Russland etter invasjonen av Ukraina i 2014.

Til tross for disse problemene, understreker Kass, ved å referere til forsvarsekspert Christian Orr, at Su-57 fortsatt er et kapabelt fly. Det har avansert manøvrerbarhet takket være 360-graders thrustvektorstyring, og imponerende hastighet med en maksfart på rundt Mach 2. Su-57 kunne potensielt ha gjort en viktig innsats for Russland i luftrommet over Ukraina, dersom det ble innsatt i kamp.

Sjeldent syn: Russland anvender sitt mest avanserte jagerfly i Ukraina

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt