En ny digital tjenesteplattform for Nordøstpassasjen blir operativ i starten av 2025 og vil i første omgang tilby 27 av 34 planlagte tjenester.
Pavel Khristenko, leder for Digital Arctic-direktoratet i det russiske selskapet Greenatom JSC, kunngjorde dette under det 14. internasjonale forumet Arctic: Today and the Future, melder IAA PortNews.
Rosatom utvikler nytt økosystem for skipsfart
Den nye digitale tjenesteplattformen for Nordøstpassasjen, kalt Unified Digital Services Platform (UDSP), blir klar til bruk fra starten av 2025.
Plattformen er utviklet for å gjøre det enklere for rederier å samarbeide direkte med Rosatom, som har ansvaret for tre sentrale aktører på Nordøstpassasjen: FSUE Atomflot, FSUE Hydrographic Enterprise og FSBI GlavSevmorput.
Khristenko forklarte at plattformen inngår i et større økosystem som Rosatom har utviklet, hvor også havnemålingssystemer, droner og en omfattende databank er inkludert.
Utbygging av atomkraftverk og BRICS plattform
I sin nyttårstale oppsummerte Likhatsjev et utfordrende år preget av geopolitiske risikoer, eksternt press og sanksjoner.
Han trakk frem Rosatoms innsats for å styrke Russlands nasjonale og teknologiske «suverenitet», blant annet ved å møte statens krav til energiproduksjon og oppdatere landets atomkraftverk.
Les også: Økt risiko for militær konfrontasjon i Arktis, advarer USA og Russland
Blant høydepunktene nevnte han byggingen av en tredje reaktor ved Leningrad-anlegget og arbeidet med nye atomkraftverk i Smolensk, til tross for krevende forhold nær en krigssone.
Internasjonalt ble det opprettet en BRICS-plattform for atomsamarbeid, samtidig som Rosatom fortsatte å oppfylle kontraktsforpliktelser i land som Tyrkia, Bangladesh, India, Kina og Ungarn.
Likhatsjev fremhevet også rekordhøye arktiske fraktvolumer via Nordøstpassasjen og utvidelsen av Russlands atomisbryterflåte, inkludert sjøsettingen av «Chukotka» og «Jakutia». Han takket medarbeidere for deres innsats og solidaritet, spesielt med familier til dem i kampsoner.
Effektiv navigasjon og bruk av kunstig intelligens
Plattformen består av ni delsystemer som blant annet gir støtte til navigasjon, styring av skipstrafikk og sikkerhet.
Den bruker kunstig intelligens til å tolke satellittbilder og kan nå planlegge en rute langs Nordøstpassasjen på 5–7 minutter, noe som tidligere tok flere timer. Khristenko la vekt på at systemet samler informasjon fra flere kilder, som satellitter, bøyer og skipsbaserte systemer, for å sikre nøyaktige og effektive tjenester.
I første fase vil plattformen tilby 27 av de totalt 34 planlagte tjenestene. Videreutviklingen av systemet, som inkluderer resten av tjenestene, er planlagt å starte i løpet av 2025.
– Dette er et viktig skritt mot å modernisere og digitalisere skipsfarten på Nordøstpassasjen, sa Khristenko.