Med en ambisiøs plan ønsker Kina å ta igjen etterslepet innen sivil luftfart i de kommende tiårene, og satser på å konkurrere med de vestlige gigantene Airbus og Boeing gjennom sin serie «C9x9».
Vi blir stadig mer vant til den kinesiske måten å drive prosjekter på: nøye og langsiktig planlegging, systematisk gjennomføring trinn for trinn, og levering av resultater innen de avtalte fristene. Denne arbeidsmåten har kommet til uttrykk i flere store prosjekter, som den kinesiske romstasjonen, månereisen, initiativet «Made in China 2025» og ikke minst de symbolske suksessene med lyntog, både bokstavelig og i overført betydning.
Vi ser nå det samme mønsteret innen sivil luftfart, der C919, det kommersielle flyet utviklet av Kina, har blitt et sterkt symbol. Ekspertene mener at Kina gradvis vil etablere seg som en viktig aktør på verdensmarkedet for flytjenester, og konkurrere med de store vestlige selskapene både hjemme og i utlandet.
Modellene «C9x9» etter tur[1]
Dette er ikke bare et enkelt fly: vi kan forvente å se en hel serie med «C9x9»-modeller, som et uttrykk for Kinas økende ambisjon innen sivil luftfart.
C909 og C919: en vellykket start og et viktig vendepunkt
ARJ21, omdøpt til C909, er en imponerende suksess for flyprodusenten COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China). Prosjektet ble satt i gang i 2002, og flyet tok sin første flyvning i 2008. Chengdu Airlines var det første selskapet som tok flyet i bruk i 2015, og markerer dermed et historisk øyeblikk som det første kinesiske flyet designet for sivil bruk. Siden 2022 har også TransNusa Airlines fra Indonesia tatt flyet inn i sin flåte. Totalt er 148 ARJ21 levert, og flyet betjener 156 byer, med over 17 millioner passasjerer transportert til dags dato.
Parallelt fortsetter C919, en annen stor suksess for COMAC, sin raske utvikling. I oktober 2024 ble 11 eksemplarer levert, hovedsakelig til store kinesiske flyselskaper som China Eastern Airlines, China Southern Airlines og Air China. Siden den første kommersielle flyvningen 28. mai 2023, har C919 åpnet 8 ruter som dekker 6 byer, og har samlet over 13 000 flytimer med trygg drift. COMAC har allerede mottatt over 300 bestillinger[2], blant annet fra Air China, som offisielt har meldt sin hensikt om å kjøpe 100 fly[3].’
Les også: «2025 Made in China» har nådd de fleste av sine mål
C919 satser også på utenlandske markeder, med en pågående søknad om sertifisering fra Den europeiske union. Dette viktige steget vil åpne for at flyet kan tas i bruk i Europa og USA. I juli 2024 gjennomførte en delegasjon fra EUs luftfartstilsyn en befaring i Shanghai og ga positive tilbakemeldinger, og understreket flyets potensial internasjonalt.
C929: en ny aktør for internasjonale forbindelser
Samtidig med de pågående prosjektene utvikler COMAC aktivt C929, et fly som skal kunne ta imot opptil 290 passasjerer. Med en maksimal startvekt på 247 500 kilogram og en rekkevidde på 12 000 kilometer, er flyet tilpasset behovene for langdistanseflyvninger. C929 har som mål å konkurrere med modeller som Boeing 777X og Airbus A350-1000.
De første leveransene av C929 kan starte allerede i 2027, selv om det fortsatt er usikkerhet rundt det innledende samarbeidet med Russland, som har blitt påvirket av konflikten i Ukraina og vestlige sanksjoner. Erfaringen fra dette samarbeidet vil likevel være en verdifull ressurs for et enda mer ambisiøst prosjekt: C939.
C939: et nytt steg mot selvstendighet
Etter C919-prosjektet har Kina offisielt satt i gang utviklingen av C939, et bredkroppsfly designet for å frakte 400 passasjerer over 13 000 kilometer. C939 bygger på erfaringene fra C919 og skal redusere avhengigheten av utenlandske leverandører, slik at Kina oppnår reell teknologisk selvstendighet.
Prosjektet inngår i en ambisiøs strategi for å bryte duopolet som Boeing og Airbus har på markedet for bredkroppsfly. For å lykkes investerer COMAC i nøkkelteknologi, som moderne motorer, lette materialer og avanserte flysystemer.
Utfordringen med C939 handler imidlertid ikke bare om kommersielle aspekter. Prosjektet reflekterer et strategisk oppsving og Kinas vilje til å bli en uunnværlig aktør på verdens flyruter, samtidig som landet styrker sin industrielle selvstendighet. Lykkes prosjektet, vil C939 markere et historisk vendepunkt og sette den kinesiske flyindustrien på nivå med de vestlige gigantene.
C949: Fremtiden for supersonisk luftfart
Selv om detaljene rundt C949 fortsatt er hemmelige, er målet allerede klart: å revolusjonere luftfarten med supersoniske flyvninger og nye, innovative løsninger. C949 skal bli en banebryter for fremtidens flyteknologi.
Mer enn et enkelt flyprosjekt, legemliggjør C949 en dristig visjon for fremtidig romtransport. Den viser COMACs evne til å forutse og ligge i forkant i en stadig skiftende bransje. Modellen representerer et strategisk vendepunkt ved å sette Kina i spissen for nyvinninger og ved å vise at landet kan sette standardene for flytrafikken i fremtiden.
Deling av den industrielle kjeden for sivil luftfart
Etter hvert som antallet kinesiske fly øker, deltar stadig flere nasjonale og internasjonale virksomheter i den tilhørende verdikjeden.
I dag har et industrielt system med COMAC i sentrum vokst frem over hele Kina, med åpning mot verdensmarkedet. Når det gjelder C919, involverer prosjektet 16 samarbeid, 16 materialleverandører og 54 potensielle leverandører av standarddeler.
Les også: Fenomenet «Black Myth: Wukong»
C919 er ikke bare avhengig av pålitelige leverandører til flyets struktur, men også av leverandører av integrerte systemer på høyeste nivå. Omtrent 30 000 personer fra over 1 000 bedrifter og institusjoner i 24 kinesiske provinser har bidratt til forskning og utvikling. I tillegg samarbeider 500 leverandører fra 23 land og regioner. Nå pågår utvelgelsen av leverandører til det kommende bredkroppsflyet C929.
Utviklingen av store kinesiske fly foregår steg for steg: «Kinesisk utforming, systemintegrasjon, globale anbud og gradvis økt andel lokale komponenter». For eksempel produseres flyets struktur – nesen, flykroppen og vingene – hovedsakelig av lokale leverandører.
Som regel utgjør flyets store strukturer rundt 40 % av de totale kostnadene, mens motorer og flysystemer, som er helt avgjørende, også utgjør omtrent 40 % av flyets verdi.
For C919 blir disse to viktige systemene i dag levert av GE Aerospace: motoren LEAP-1C, produsert av CFM International i et samarbeid mellom GE Aerospace (USA) og Safran Aircraft Engines (Frankrike)[4], driver flyet, mens flysystemene kommer fra et samarbeid mellom GE og AVIC, kalt AVIC GE Aviation Systems.
Kina gjør også fremskritt med utviklingen av egne motorer. Motoren CJ1000A, utviklet av Aero Engine Corporation of China (AECC), har allerede gjennomgått flytester på en testplattform basert på et modifisert transportfly Y-20.
Etter hvert vil C919 bli utstyrt med motoren CJ1000A, noe som markerer et avgjørende steg mot teknologisk selvstendighet for Kina innen flyindustrien. Dette vil redusere avhengigheten av utenlandske leverandører og styrke Kinas konkurranseevne på verdensmarkedet for sivil luftfart.
En mangfoldig drivkraft: marked, teknologi og miljøvennlig utvikling
Verdensmarkedet for fly er estimert til 39 490 enheter, hvorav 31 620 enkle fly som Airbus 320, Boeing 737 og C919. Det innenlandske markedet i Kina gir enorme muligheter for C919, tatt i betraktning den raske veksten i flytrafikken. Kina vil i løpet av de kommende tiårene bli verdens største marked for fly. COMAC satser på å ta 10 % av markedet med C919 allerede i år, og 20 % innen 2035[6]. De nye C9x9-modellene skal ikke bare dekke behovene hjemme, men også konkurrere på internasjonale markeder, ettersom Kina forventes å bli det største markedet for fly mellom 2030 og 2040.
Les også: Med Tyskland i sikte: Kinas utbredte innflytelsesnettverk avslørt🔒
De siste årene, med rask utvikling innen kunstig intelligens og tilhørende teknologier, har den kinesiske flyindustrien tatt i bruk en rekke nye løsninger for å effektivisere produksjonen og styrke konkurranseevnen. Kunstig intelligens brukes nå blant annet til utforming av fly, flysimulering og analyse av markedstrender, noe som reduserer utviklingstiden for nye modeller betydelig. Samtidig forbedrer verktøy basert på kunstig intelligens både kreative prosesser og markedsføringen. COMAC benytter også digitale verktøy for å øke presisjonen i produksjonen, senke kostnadene og styrke den digitale omstillingen i hele industrien.
Valget av tallet «9» i COMACs flynavn er ikke tilfeldig: på kinesisk symboliserer tallet varighet og lang levetid. I en tid med stadig strengere miljøkrav er utviklingen av en miljøvennlig luftfart en nødvendig prioritet. C9x9-modellene skal derfor inneholde teknologier som gir lavere drivstofforbruk og reduserer støy, for å møte kravene i verdensmarkedet. Slike forbedringer vil ikke bare senke driftskostnadene, men også vise Kinas engasjement for et globalt miljøansvar i takt med internasjonale trender.
Konklusjon
Utviklingen av C9x9-modellene handler om mer enn bare teknologiske og kommersielle utfordringer. Prosjektet viser Kinas industrielle oppsving og nasjonale ambisjon. Det markerer en viktig overgang for den kinesiske flyindustrien, fra å ha vært en etterslepende aktør til å bli en ledende kraft blant de tre største.
[1] Ralph Jennings, Here are China’s 4 commercial jets, from the ARJ21 and C919 to the jumbo C929 and C939, 30 Jul 2024.
[2] Kandy Wong, Chinese aircraft firm Comac hopes to double production of C919 passenger planes this year, 19 Jan 2025
[3] Olivier Chicheportiche, Avions: avec 100 nouveaux C919 commandés par Air China, Comac poursuit son essor en Chine, BFM Business, 30/04/2024
[4] LEAP, for Leading Edge Aviation Propulsion, er en generasjon turbinmotorer designet av konsortiet CFM International, som eies 50/50 av Safran Aircraft Engines (tidligere SNECMA) og GE (General Electric) (jf. WIKIPEDIA: CFM International LEAP).
[5] AVIC CJ-1000A, for « Chang Jiang-1000A » (på kinesisk: « 长江-1000A »), er en kinesisk turbofan med høy blandingsgrad, fortsatt under utvikling (jf. WIKIPEDIA: ACAE CJ-1000A).
[6] Thierry Vigoureux, Comment le Comac 919, avion de ligne chinois, compte rivaliser avec Airbus et Boeing, Le Point, 19/06/2023.