Det kinesiske bilselskapet Xinzhi etablerer en fabrikk i Ungarn gjennom en investering på 50 milliarder HUF (120 millioner euro).
Det kinesiske selskapet, som har hovedkontor i Taizhou, er en nasjonal høyteknologibedrift og en av de ti ledende aktørene i Kinas bilindustri for elektronikk og elektriske komponenter, skriver bne IntelliNews.
Markedsleder innen motorproduksjon
Xinzhi er en Tier 2-leverandør med 4 000 ansatte og er markedsledende i produksjonen av en av de viktigste basisenhetene i elektriske motorer. Selskapet har etablert strategiske partnerskap med store aktører som Valeo, Bosch og Denso, ifølge egen nettside. I Kina samarbeider Xinzhi også med bilprodusenter som BYD, Nio, Dongfeng og Geely.
Den nye fabrikken bygges i Hatvan, 60 km nord for Budapest, og vil skape 900 nye arbeidsplasser, opplyste Ungarns utenriks- og handelsminister Péter Szijjártó. Byens industriområde, som allerede huser Bosch Groups bildivisjon, blir en viktig del av satsingen.
Ungarn: Et knutepunkt for kinesiske investeringer
Ungarn er en attraktiv destinasjon for kinesiske investeringer, takket være sin strategiske beliggenhet, med prosjekter verdt over 4 billioner HUF under utvikling.
– Investeringen fra Xinzhi styrker Ungarns posisjon i det globale markedet for overgangen til elektriske kjøretøy, uttalte Szijjártó.
Han påpekte at Ungarn er ledende innen global bilfornyelse og elektrisk mobilitet.
Forskning og utvikling i fokus
I tillegg til produksjon bringer Xinzhi med seg betydelig forskning og utvikling til Ungarn. Selskapet planlegger å ansette 30 høyt kvalifiserte ingeniører.
– Dette er ikke bare en investering i produksjon, men også i fremtidens teknologi, konkluderte Szijjártó.
Elektrisk sjokk fra Kina: Nå kommer nådestøtet mot bilindustrien