21. desember, 2024

Indias nye havneavtale: Et slag mot Kinas innflytelse i regionen

Share

Indias nyeste avtale med Bangladesh kan styrke landets posisjon mot Kinas voksende innflytelse i regionen.

India har sikret seg rettighetene for en terminal i Mongla-havnen i Bangladesh. Dette anses som en del av New Delhis forsøk på å ta opp konkurransen med Beijing om kontroll over utenlandske havner. Selv om den indiske regjeringen ikke har bekreftet dette, sier en kilde fra Indias havn- og skipsdepartement at det er Indian Port Global Limited (IPGL) som skal drive terminalen, skriver EurasianTimes.

Tidligere har IPGL uttrykt ønske om å utvide sin virksomhet og skaffe seg flere utenlandske havner. Indian Ministry of External Affairs har ikke kommentert saken, men tidligere har både Bangladesh’ statsminister Sheikh Hasina og Indias statsminister Narendra Modi fremhevet de sterke båndene mellom de to landene ved åpningen av Khulna-Mongla Port jernbanelinjen i 2023.

Flere indiske medier har også rapportert om Indias interesse for Mongla-havnen og byggingen av en ny terminal der. Mongla er Bangladeshs nest største og nest travleste havn, og trafikken har økt siden Chittagong havn begynte å omdirigere forsendelser på grunn av overbelastning.

Mongla havn har fem kaier som håndterer bulkskip og lasteskip. Padma-broen har gjort havnen mer tilgjengelig fra hovedstaden, noe som har økt interessen for havnen og ført til utviklingen av to nye kaier for å øke kapasiteten.

Tidligere har Bangladesh tillatt India å bruke Chittagong og Mongla havner for transitt og omlasting av last. Disse rapportene kommer bare noen uker etter det to dager lange besøket til India av Bangladeshs’ statsminister, Sheikh Hasina, hvor flere samarbeidsavtaler, inkludert en maritim avtale, ble signert. Det spekuleres i at beslutningen om Mongla-havnen ble tatt under dette besøket.

Dette trekket er sett på som en strategisk seier mot Kina, som har økt sin tilstedeværelse i det Indiske hav-området ved å investere store summer og sikre seg viktig infrastruktur. Kinas strategi har som mål å etablere infrastrukturprosjekter og strategiske lokasjoner fra Midtøsten til Asia – kjent som «Perlesnoren»– for å styrke sin innflytelse og tilgang til sjøveier. Kinas investeringer inkluderer blant annet 1,6 milliarder dollar i Gwadar, Pakistan, og 78 millioner dollar i Djibouti, samt en 99-års leieavtale for Hambantota havn i Sri Lanka.

Kinesiske selskaper bygger nå 13 av de 17 havnene i det Indiske hav og har interesser i åtte av prosjektene. Havner i denne regionen er avgjørende for Kinas strategiske interesser, med nesten 80 prosent av landets energiimport som passerer gjennom området.

Les også: Vann som våpen: Kinas «økodominans»-strategi i Himalaya

Kina har tilgang til Chittagong i Bangladesh, Gwadar i Pakistan, og Hambantota i Sri Lanka, som alle er i Indias nærområder. Noen observatører spekulerer i at Kina kan bruke disse havnene til å stasjonere sine krigsskip og ubåter i fremtiden.

Med Mongla i Indias favn, forventes det at driften av havneterminalen vil styrke Indias posisjon i regional sikkerhet og øke landets kontroll over strategiske maritime steder i det Indiske hav. Dette vil også fremheve de sterke båndene mellom India og Bangladesh, på et tidspunkt hvor Beijing har økt sin oppmerksomhet mot Bangladesh.

Bangladesh, strategisk plassert mellom India og Myanmar, har bekreftet sitt vennskap med både Kina og India. Under Sheikh Hasinas besøk til Kina tidligere denne måneden, ble forholdet oppgradert til et omfattende strategisk samarbeid. Kina har vist støtte til Bangladesh’ økonomi, spesielt ettersom landets valutareserver er lave.

Bangladesh har imidlertid opprettholdt autonomi i sin utenrikspolitikk og fremhevet sitt nære forhold til India, spesielt etter Sheikh Hasinas besøk til India og signeringen av flere viktige avtaler, inkludert 2015 Land Boundary Agreement.

Å sikre Mongla-havnen gir India en større rolle i Bangladesh og i den bredere regionen i det Indiske hav. Dette vil posisjonere India som en viktig aktør i regional sikkerhet, motvirke Kina og forbedre handelen mellom New Delhi og Dhaka, samt forhindre at Bangladesh faller helt under Kinas innflytelse.

India i fokus: Strategisk navigasjon gjennom skiftende geopolitiske farvann 🔒

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt