10. februar, 2025

F-111 Aardvark: “Bombetrucken” som dominerte himmelen

Share

Et av USAs mest allsidige bombefly kunne frakte over 14 tonn bomber og fly over 4000 kilometer uten etterfylling.

F-111 Aardvark ble en milepæl i amerikansk luftfartshistorie da det tok til himmelen under den kalde krigen, skriver The National Interest.

Flyet var det første operative kampflyet med variabel vingekonfigurasjon, noe som gjorde det i stand til å operere både ved lave hastigheter og i supersonisk fart. Likevel var suksessen begrenset av tekniske problemer som førte til en tidlig pensjonering på 1990-tallet.

Utviklingen Av F-111

Etter at et amerikansk U-2 spionfly ble skutt ned over Sovjetunionen i 1960, økte behovet for et nytt jagerbombefly med evne til dyp inntrengning bak fiendens linjer. Det amerikanske luftvåpenet krevde et fly med rekkevidde på minst 1300 kilometer ved lav høyde og evne til å ta av og lande på korte rullebaner. Mens en variant for marinen ble kansellert, fortsatte utviklingen av F-111 for luftvåpenet.

Flyet fikk kallenavnet “Aardvark” på grunn av sin lange nese og evne til å fly i terrengfølgende modus. Det ble utviklet av General Dynamics og revolusjonerte luftkamp med sine variabelt vinklede vinger.

En Luftbåren “Bombetruck”

F-111 var i stand til å bære en bombelast på opptil 31 000 pund (ca. 14 000 kg) og hadde en rekkevidde på 2500 miles (ca. 4000 km).

Les også: Russlands Su-57 “Felon” kan ha en achilleshæl

Flyet kunne frakte Mk 117-bomber på 340 kg, og var sertifisert for Mk 118-bomber på 1400 kg, ifølge Airforce Technology.

I tillegg kunne det bære en rekke frifallskjernefysiske våpen, inkludert B43, B57 og B61. Senere versjoner av flyet kunne også skyte AGM-142 Popeye langdistansemissiler, AGM-84 Harpoon anti-skip-missiler og AGM-88 HARM anti-radar-missiler.

F-111 var også det første flyet som brukte en afterburner turboviftemotor, noe som tillot det å fly supersonisk over Atlanterhavet uten tanking. I 1966 satte flyet rekord for den lengste lavhøyde supersoniske flyvningen, da det tilbakela 277 kilometer i en høyde på under 300 meter.

Ujevn Kampservice

Til tross for sine imponerende spesifikasjoner fikk F-111 en vanskelig start i Vietnamkrigen. Tre fly ble mistet innen to måneder, og etterforskning avdekket feil i hydraulikksystemet som påvirket stabilisatoren. Feilen ble funnet i 42 andre fly, og ble senere utbedret.

F-111 fikk en ny sjanse til å bevise seg i kamp under den amerikanske luftkampanjen “Operation El Dorado Canyon” mot Libya i 1986. Til tross for tidlige utfordringer forble flyet et ikon blant flyentusiaster, og dets tekniske nyvinninger har hatt en varig innflytelse på militær luftfart.

Rheinmetall AG, en europeisk forsvarsgigant 🔒

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt