3. mars, 2025

Det kinesiske kommunistpartiets hemmelige våpen: Dets nettverk av partiskoler

Share

Det kinesiske kommunistpartiets (KKP) partiskole er opplæringssenteret for de styrende elitene.

I tillegg til å formidle oppdatert kunnskap og dele erfaringer, er det å styrke samholdet en integrert del av programmet. Dessuten har den en avgjørende funksjon som partiets interne tankesmie, ved å fremme strategiske debatter og tjene som et forbilde, spesielt overfor sine afrikanske partnere.

Et av de mest strategiske redskapene til Det kinesiske kommunistpartiet (KKP) er dets omfattende nasjonale nettverk av partiskoler, som teller rundt 2 700[1]. Disse skolene, direkte underlagt KKPs sentralkomité, har som hovedoppgave å utdanne ledere i et parti som i dag teller 100 millioner medlemmer[2]. Utover sin pedagogiske rolle, fungerer de – særlig den sentrale partiskolen i Beijing – også som en viktig drivkraft i utviklingen av politiske tiltak.

Stifting og tidlig utvikling

Den sentrale partiskolen ble opprettet i 1933 i Jiangxi (Ruijin), som del av den kinesiske sovjetrepublikken under Mao Zedongs ledelse. Hovedmålet var å lære opp partimedlemmene i marxisme-leninisme, revolusjonsstrategi mot Nasjonalistpartiet (KMT) og organisatoriske prinsipper. Slagordet deres er 实事求是 (Shí shì qiú shì: «Å søke sannheten i fakta»).

Etter den lange marsjen (1934–1935) ble skolen flyttet til Yan’an i Shaanxi-provinsen, som hadde blitt kommunistpartiets nye maktbase. I Yan’an ble skolen et viktig senter for å spre maoistiske ideer, og den utdannet ledere som skulle få avgjørende roller i den kinesiske revolusjonen.

Maoistisk periode og konsolideringen av KKP

På 1940-tallet ble den sentrale partiskolen en bærende søyle i KKPs system, med vekt på å fremme Mao Zedongs tanker og skape enhet i partiet.

I løpet av denne perioden utdannet skolen ledere som deltok i maktovertakelsen i 1949. Programmet omfattet en blanding av marxisme-leninisme, militær trening og politiske analyser.

Les også: Vann som våpen: Kinas «økodominans»-strategi i Himalaya 🔒

Etter opprettelsen av Folkerepublikken Kina i 1949, fortsatte den sentrale partiskolen å spille en avgjørende rolle i opplæringen av ledere for regjeringen og partiet. Den etablerte seg hovedsakelig i Beijing, der den holder til den dag i dag. Lokale avdelinger ble opprettet i alle viktige byer, særlig i provinshovedstedene.

Kulturrevolusjonen og omveltninger

Den sentrale partiskolen opplevde stans i urolige tider, særlig under kulturrevolusjonen (1966–1976). Da ble fokuset på undervisning og opplæring overskygget av interne partikonflikter og ideologiske utrenskninger. Kulturrevolusjonen gjorde ende på etablerte strukturer, og skolen la midlertidig ned sin virksomhet.

Reformer og åpning (etter 1978)

Etter 1978, under Deng Xiaopings ledelse, ble den sentrale partiskolen omorganisert for å møte behovene i et Kina i rask økonomisk og politisk endring. Skolens rolle ble utvidet til å omfatte bredere opplæring innen økonomi, administrasjon og verdenspolitikk, samtidig som den ideologiske undervisningen besto.

Nå skulle partiets ledere forberedes på utfordringene ved Kinas økonomiske modernisering. Skolen spilte en viktig rolle i arbeidet med å samle partiets toppledere om Deng Xiaopings reform- og åpningspolitikk. Emner som ledelse, samfunnsøkonomi og jus ble tatt inn i undervisningen.

Samtiden: de som får opplæring og programmene

I dag er den sentrale partiskolen et bærende ledd i Kinas politiske system. Den utdanner høyere tjenestemenn og lovende ledere i Det kinesiske kommunistpartiet, og forbereder dem på lederroller på nasjonalt nivå.

Deltakerne

Den sentrale partiskolen utdanner ulike typer ledere: på provins-, minister- og avdelingsnivå, unge og middelaldrende ledere, medlemmer av etniske minoriteter, sjefer for store statlige selskaper og universiteter, partisekretærer i fylker samt tjenestemenn fra Hongkong og Macao.

Les også: Med Tyskland i sikte: Kinas utbredte innflytelsesnettverk avslørt🔒

I tillegg til selve undervisningen holder institusjonen seminarer om ideologiske, politiske og internasjonale spørsmål. Skolen har også forelesere som driver med forskning og rådgivning for KKPs sentrale ledelse. Noen utenlandske foredragsholdere har vært invitert til å dele sin kunnskap.

En spesiell klasse

Den er rettet mot ledere i alderen 45 til 50 år, som er utpekt til å bli landets fremtidige regjeringselite. Programmet går over ett år. De første månedene dreier seg om ideologiske grunnlag, med studier av bøker som Karl Marx’ Kapitalen og Friedrich Engels’ Anti-Dühring. Deretter tar undervisningen for seg praktiske spørsmål: lovgivende system, budsjettering, finansiell styring, utenrikspolitikk, ledelse, personalarbeid, bekjempelse av korrupsjon og konfliktløsning.

Skolen fører dessuten tilsyn med partiskolene på lokalt nivå, og kontrollerer deres drift, personale og undervisningsressurser.

Den sentrale partiskolen utgir Study Times (学习时报, Xuéxí Shíbào), som forklarer forholdet mellom KKPs sentralkomités retningslinjer og deres ideologiske og teoretiske fundament.

Programmene

La oss se på kursene ved den sentrale partiskolen (Det nasjonale akademiet for administrasjon)[3] for å forstå hvordan KKP håndterer nye utfordringer.

Kurs i teoretisk opplæring
Hovedemnene omfatter: marxisme-leninisme, Mao Zedongs ideer og det teoretiske systemet for sosialisme med kinesiske særtrekk, samt Xi Jinpings tanker om sosialisme med kinesiske særtrekk i vår tid, i tillegg til teorien om «De tre representasjoner[4]».

Kurs i partimoral
Disse kursene tar for seg partiets vedtekter og disiplin, opplæring i idealer og overbevisninger, partiets grunnleggende prinsipper, historien til partiet og landet, revolusjonære tradisjoner, etikk og moral, juridisk forståelse samt arbeidet mot korrupsjon og for redelighet.

Kurs om «vår tids verden»
Disse tar opp emner som dagens verdensøkonomi, verdenspolitikk, vitenskap og teknologi, rettsstatens rolle i moderne tid, militære forhold, nye tankeretninger samt religion og etnisitet i dag. Hensikten er å oppdatere deltakerne på de nyeste utviklingstrekkene på ulike områder og utvide deres internasjonale perspektiv.

Rapporter om «situasjon og oppdrag»
Disse gjennomføres i lys av de viktigste strategiske beslutningene fra partiets sentralkomité og statsrådet, samt aktuelle nasjonale og internasjonale saker. Partiledere, statlige ledere og høytstående embetspersoner fra sentrale organer blir invitert til å delta for å hjelpe deltakerne å forstå utfordringene og oppgavene knyttet til Kinas økonomiske og sosiale utvikling, og samtidig styrke deres vilje til å sette partiets politikk ut i livet.

Les også: Asle Toje om realpolitikkens tilbakekomst og stormaktsdynamikken mellom USA, Kina og Russland 🔒

Kurs i kompetanseutvikling
Et kurs kalt «Styrking av styringsevnen» tar for seg utvikling av ferdigheter i strategisk tenkning, lovbasert forvaltning, beslutningstaking, påvirkning av opinionen, krisehåndtering, politisk ledelse og nyskapning innen reform. Målet er å gjøre deltakerne bedre i stand til å møte kravene som følger med utviklingen av sosialisme med kinesiske særtrekk i vår tid.

Kurs i kunnskapsutvikling
Det arrangeres forelesninger om økonomi, politikk, kultur, samfunn, økologisk sivilisasjon, historie, folkegrupper, religion og kunst. Målet er å berike deltakernes faglige og allmenne horisont og styrke deres allsidighet.

Det er tydelig at dette programmet ikke bare dreier seg om ideologiske kurs, men også i stor grad om kompetansen som trengs for å modernisere landet.

Påvirkning og strategisk rolle

Den sentrale partiskolen er fortsatt et strategisk verktøy for å bevare KKPs makt og samhold. Ved å samle opplæringen på ett sted, fungerer den som et middel til å formidle sentralkomiteens politiske linjer og sikre enhet i partiet.

Dessuten fungerer den sentrale partiskolen i Beijing også som en intern rådgiver for KKP, gjennom diskusjoner som finner sted ved institusjonen. For eksempel la skolen i 2008 fram et forslag til politiske reformer som inkluderte pressefrihet[5]. Nylig har det også blitt holdt seminarer for å utdype samarbeidet mellom forskere og medlemmer av KKPs stående komité i politbyrået[6].

Forholdet til Afrika

Den sentrale partiskolen i Det kinesiske kommunistpartiet (KKP) har også en indirekte, men viktig funksjon i Kinas utenrikspolitikk, ved at den bidrar med opplæring og deling av erfaringer om styring. KKP har i en årrekke tilbudt opplæring til utenlandske politiske partier, ikke bare i Afrika, men også i Latin-Amerika, Sørøst-Asia og andre områder.

Partiskolen har blitt et forbilde for enkelte afrikanske land som er interessert i Kinas metode for ledelse, strategisk planlegging og økonomisk utvikling. Gjennom pedagogiske og politiske utvekslinger styrker den Kinas «myke makt» på kontinentet.

Selv om disse tiltakene ikke nødvendigvis finner sted på selve partiskolen, bruker kinesiske institusjoner som er knyttet til den, skolens metoder for å lære opp afrikanske politiske og administrative ledere. Slike program inneholder ofte temaer om økonomisk utvikling, langsiktig planlegging og politisk organisering, med vekt på Kinas erfaringer med fattigdomsbekjempelse og rask vekst.

Den sentrale partiskolen fremmer et spesifikt syn på styring, der makt samles på toppen, disiplin er viktig og politikk gjennomføres raskt. Dette tiltaler enkelte afrikanske stater som ønsker å forene politisk stabilitet med økonomisk utvikling.

Opplæring av afrikanske ledere i Kina

Siden 2000-tallet har Kina, innenfor rammen av Forumet for kinesisk-afrikansk samarbeid (FOCAC), holdt seminarer og opplæringsprogrammer for tusenvis av afrikanske tjenestemenn. Disse omfatter kurs i administrasjon og politikk, økonomiske og industrielle tiltak, samt studier av kinesiske modeller for styring.

Les også: Geopolitisk ekspert: – USA svekkes, men Kina og Russland svekkes raskere 🔒

Målet er å styrke politiske bånd, tilby et alternativ til vestlig styresett og utdanne en afrikansk elite som støtter tett samarbeid med Kina.

Inspirasjon for afrikanske skoler

Noen afrikanske land, påvirket av kinesisk erfaring, har overveid å etablere institusjoner som ligner den sentrale partiskolen, for å utdanne sine egne ledere.

For eksempel har Angola samarbeidet med Kina om å sette opp opplæringsprogrammer for sine ledere, etter mønster av den sentrale partiskolen. Etiopia, som er en viktig kinesisk alliert i Afrika, har tatt i bruk enkelte elementer av den kinesiske modellen i opplæringssystemet for medlemmer av Den etiopiske folkerevolusjonære demokratiske fronten (EPRDF).

Et voksende forhold

Selv om noen er kritiske, fortsetter samarbeidet innen utdanning og politikk mellom den sentrale partiskolen (og beslektede institusjoner) og Afrika å vokse. Dette avspeiler Kinas overordnede strategi: å styrke båndene til Afrika gjennom økonomisk, kulturell og politisk innsats.

Den sentrale partiskolen har opprettet og leder Mwalimu Julius Nyerere Leadership School, som åpnet i februar 2022 i Tanzania. Skolen er et samarbeid mellom de regjerende partiene i Tanzania, Sør-Afrika, Mosambik, Angola, Namibia og Zimbabwe[7][8].

Slike tiltak bidrar til å skape en afrikansk elite som kjenner til den kinesiske modellen og kan bruke den i sine egne land. Utdanning og opplæring blir dermed et viktig fundament i Kinas forhold til Afrika.

Selv om den sentrale partiskolen ikke selv er til stede i Afrika, merkes innflytelsen gjennom lederopplæring, eksport av skolens modell og inspirasjonen den gir afrikanske myndigheter. Dette inngår i en overordnet kinesisk strategi for å styrke båndene til kontinentet, samtidig som landet fremmer sin særegne tilnærming til styring og utvikling.

Konklusjon

Gjennom flere tiår har partiskolen hatt en viktig rolle i KKPs historie og utvikling[9], ved å utdanne ledersjiktet som partiet er avhengig av, særlig i tiden da Kina vokste fram igjen som stormakt.

LI Junru, tidligere rektor ved Partiskolen, oppsummerer dette treffende: «I et land med så mange innbyggere og så mange partimedlemmer har KKP klart å bevare enheten og handle effektivt. Dets ‘hemmelige våpen’ er det godt organiserte systemet av partiskoler i hele landet[10].»

[1] David Shambaugh, Training China’s Political Elite: The Party School System, The China Quarterly, nr. 196 (des. 2008), s. 827–844 (18 sider), utgitt av Cambridge University Press

[2] Qui sont les 100 millions de membres du Parti communiste chinois ? Le Grand Continent, 2. november 2022.

[3] «有关中央党校这些“知识点”你了解吗?» 新华社 (七一客户端), 2023-03-02, https://m.12371.gov.cn/content/2023-03/02/content_431230.html

[4] De tre representasjoner er en politikk som sier at KKP skal representere «de fremskredne produktivkrefter», den moderne kinesiske kulturen og «de grunnleggende interessene til flertallet av det kinesiske folket». De tolkes som et grep for å innlemme de økonomiske elitene, som vokste fram etter liberaliseringen i 1978, i partiapparatet (jf. Wikipedia «Les Trois Représentation»).

[5] Buckley, Chris; Bradsher, Keith (4. juli 2021). «‘Red Cradles’ Nurture China’s Next Generation of Communist Leaders», The New York Times, 29. juli 2022.

[6] «Chinese Communist Party broadens closed-door brainstorming sessions», Intelligence Online, 30. januar 2025.

[7] Raphael Chan, «Political training under the Belt and Road Initiative: A look at the Chinese Communist Party’s first Party School in Africa», Foreign Policy Research Institute, 29. august 2022.

[8] Paul Nantulya, «La première école politique de la Chine en Afrique», 28. november 2023.

[9] He Yiting, Xia Hailin, Wang Qin, Wang Zhiguang, The Central Party School and the Success of the Communist Party of China, 10/2018.

[10] China Governance: How CPC’s party school system cultivates leaders, Beijing Administration Institute, 21. juli 2024.

Gjennom historiens prisme: Nøkkelen for å forstå Kinas geopolitiske strategi 🔒

Alex Wang
Alex Wang
Innehaver av to doktorgrader (i filosofi og ingeniørvitenskap) og godt kjent med nøkkelområdene innen IKT. Tidligere toppleder i et høyteknologisk selskap på CAC 40. Flittig observatør av geopolitiske og økologiske endringer.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt