27. januar, 2025

«Den mektige dragen»: Et mareritt for det amerikanske flyvåpenet?

Share

Med Chengdu J-20, Kinas mystiske femtegenerasjons jagerfly, lover Beijing å omdefinere reglene for luftengasjement. Mens verden venter, spekuleres det i om «Mighty Dragon» kan true USAs luftoverlegenhet.

I en nylig artikkel fra National Interest fremkommer det detaljer om Kinas Chengdu J-20 jagerfly, et fly som markerer Kina som det andre landet som har utviklet et femtegenerasjons stealth-fly. Dette flyet, også kjent som «Mighty Dragon», er innhyllet i mystikk og spesifikasjonene er strengt bevoktet. Likevel, de få etterretningsopplysningene som har lekket ut antyder at J-20 kan representere en betydelig trussel mot Amerikas flåte av jagerfly.

J-20, som stammer fra Beijings J-XX-program på 1990-tallet, ble offisielt tatt i bruk av Folkets frigjøringshærs luftstyrke (PLAAF) i 2017, og antallet fly i tjeneste har økt betydelig siden 2019. Tidligere har Kina i stor grad basert seg på russiske design og komponenter for sine militærfly, men J-20 representerer et betydelig teknologisk sprang fremover for landet.

Til tross for at J-20 hevdes å være raskere enn det amerikanske F-35 Lightning II, er det flere faktorer som begrenser dens overlegenhet. Blant annet har J-20 en større radarprofil som gjør det lettere for fiendtlige fly å oppdage det. Det har også vært betydelige utfordringer med utviklingen av jetens WS-15 motor, noe som tyder på at Kina fortsatt har et stykke å gå for å nå nivået til de motorene som driver F-35.

Les også: Su-57 «Felon»: Russlands luftdrøm møter virkelighetens turbulens

Når det gjelder avionikk, virker J-20 imponerende på papiret. Selv om de eksakte spesifikasjonene er høyt klassifiserte, tror noen analytikere at J-20 bruker Type 1475 aktiv elektronisk skannet radar (AESA). Dette antyder at det kinesiske stealth-flyet er i stand til å engasjere fiendtlige mål på avstander utover visuell rekkevidde.

Beijing har kunngjort at omtrent hundre J-20 flyskrog ble produsert i løpet av det siste året, i tillegg til de 40-50 flyskrogene som angivelig ble bygget i 2022. Med denne produksjonstakten indikerer PLAAF at flåten kan vokse til så mange som 1.000 flyskrog innen tidlig i 2030-årene. Denne formidable økningen i antall flyskrog kommer i en tid med økende spenninger mellom Washington og Beijing, noe som reiser bekymring om balansen i luftmakt globalt.

Selv om Beijing har en historie med å overdrive kapasiteten til sine våpensystemer, vil den sanne testen av J-20s kapabiliteter være dets ytelse i faktisk kamp. Inntil videre forblir mange av detaljene rundt dette mystiske flyet, og dets potensielle til å omforme global luftmilitær dynamikk, skjult for offentligheten.

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt