16. juli, 2024

«Den mektige dragen»: Et mareritt for det amerikanske flyvåpenet?

Share

Med Chengdu J-20, Kinas mystiske femtegenerasjons jagerfly, lover Beijing å omdefinere reglene for luftengasjement. Mens verden venter, spekuleres det i om «Mighty Dragon» kan true USAs luftoverlegenhet.

I en nylig artikkel fra National Interest fremkommer det detaljer om Kinas Chengdu J-20 jagerfly, et fly som markerer Kina som det andre landet som har utviklet et femtegenerasjons stealth-fly. Dette flyet, også kjent som «Mighty Dragon», er innhyllet i mystikk og spesifikasjonene er strengt bevoktet. Likevel, de få etterretningsopplysningene som har lekket ut antyder at J-20 kan representere en betydelig trussel mot Amerikas flåte av jagerfly.

J-20, som stammer fra Beijings J-XX-program på 1990-tallet, ble offisielt tatt i bruk av Folkets frigjøringshærs luftstyrke (PLAAF) i 2017, og antallet fly i tjeneste har økt betydelig siden 2019. Tidligere har Kina i stor grad basert seg på russiske design og komponenter for sine militærfly, men J-20 representerer et betydelig teknologisk sprang fremover for landet.

Til tross for at J-20 hevdes å være raskere enn det amerikanske F-35 Lightning II, er det flere faktorer som begrenser dens overlegenhet. Blant annet har J-20 en større radarprofil som gjør det lettere for fiendtlige fly å oppdage det. Det har også vært betydelige utfordringer med utviklingen av jetens WS-15 motor, noe som tyder på at Kina fortsatt har et stykke å gå for å nå nivået til de motorene som driver F-35.

Les også: Su-57 «Felon»: Russlands luftdrøm møter virkelighetens turbulens

Når det gjelder avionikk, virker J-20 imponerende på papiret. Selv om de eksakte spesifikasjonene er høyt klassifiserte, tror noen analytikere at J-20 bruker Type 1475 aktiv elektronisk skannet radar (AESA). Dette antyder at det kinesiske stealth-flyet er i stand til å engasjere fiendtlige mål på avstander utover visuell rekkevidde.

Beijing har kunngjort at omtrent hundre J-20 flyskrog ble produsert i løpet av det siste året, i tillegg til de 40-50 flyskrogene som angivelig ble bygget i 2022. Med denne produksjonstakten indikerer PLAAF at flåten kan vokse til så mange som 1.000 flyskrog innen tidlig i 2030-årene. Denne formidable økningen i antall flyskrog kommer i en tid med økende spenninger mellom Washington og Beijing, noe som reiser bekymring om balansen i luftmakt globalt.

Selv om Beijing har en historie med å overdrive kapasiteten til sine våpensystemer, vil den sanne testen av J-20s kapabiliteter være dets ytelse i faktisk kamp. Inntil videre forblir mange av detaljene rundt dette mystiske flyet, og dets potensielle til å omforme global luftmilitær dynamikk, skjult for offentligheten.

USA styrker sitt militære fotavtrykk Øst-Asia med F-22 Raptors på Okinawa

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.

Les mer

Siste nytt