USAs president Donald Trump anklager Iran for et droneangrep mot et lasteskip i Hormuz-stredet og mener dette bryter en våpenhvileavtale mellom de to landene.
USAs militære svarte med å slå til mot iranske mål, blant annet lagre for droner og kystradar, opplyser USAs sentralkommando (CENTCOM). Angrepet mot det Singapore-registrerte lasteskipet M/V Ever Lovely skjedde da skipet var på vei ut av Hormuz-stredet langs kysten av Oman, skriver DW.
Trump om angrepet
– Ett av dronene traff øverste dekk på det store og dyre lasteskipet solid, mens tre andre ble stoppet, skrev Trump på sin Truth Social-konto.
Han mener angrepet er et brudd på en pågående våpenhvile mellom USA og Iran slik den er beskrevet i en forståelse mellom landene.
Les også: – SpaceX vokter inngangsporten til stjernene 🔒
USAs militære svar
CENTCOM bekrefter at amerikanske styrker slo til mot iranske rakett- og drone-lagringssteder samt radaranlegg langs kysten.
Britiske maritime sikkerhetsmyndigheter varslet først om angrepet og sier det ikke forårsaket skader eller miljøkonsekvenser.
Farlig situasjon i Hormuz
Angrepet skjer samtidig som FNs sjøfartsorganisasjon koordinerte evakuering av rundt 11 000 strandede sjøfolk i området. De valgte imidlertid å stanse planen etter at angrepet fant sted.
Iran insisterer på at alle som skal passere Hormuz må ha godkjenning fra iranske myndigheter.
Fredsspørsmål i Midtøsten
USAs utenriksminister Marco Rubio kunngjorde samtidig en ny avtale mellom USA, Libanon og Israel som skal åpne for fredsforhandlinger. Samtidig avviser Hezbollah avtalen.















