Temu, den populære kinesiske netthandelsplattformen, er nå under gransking av EU-kommisjonen. Plattformens kommersielle praksis og mulig import av farlige produkter vekker bekymring blant europeiske myndigheter.
EU-kommisjonen åpnet 31. oktober en undersøkelse av Temus praksis på bakgrunn av mistanker om brudd på digitaltjenesteloven (DSA). Plattformen har tiltrukket seg 92 millioner månedlige brukere, noe som overstiger grensen for å klassifiseres som en «meget stor plattform» i henhold til EU-lovgivningen. Klassifiseringen innebærer økt tilsyn fra EU, melder Le Monde.
Forbrukerorganisasjoner har uttrykt bekymring over ikke-standardiserte og tidvis farlige produkter på Temu. Enkelte produkter mangler nødvendig informasjon, som kosmetikk uten ingrediensliste eller leker med små, lett avtagbare deler. Ifølge EU-kommisjonen må Temu nå bevise at slike feil ikke er systematiske.
Plattformenes ansvar
Sébastien Pant, talsmann for den europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC, understreker plattformenes ansvar.
– Store plattformer som Temu må ha systemer på plass for å forhindre salg av farlige produkter i Europa. Uten dette kan ikke Temu garantere at produktene deres er i samsvar med europeiske standarder, sier Pant.
Les også: TikTok-grunnlegger til topps på Kinas rikingliste
EU-kommisjonen har flere ganger bedt Temu om en risikovurdering, men har mottatt en rapport som ifølge en kommisjonskilde var «for generell.»
Vanedannende funksjoner og sporingsproblematikk
Undersøkelsen fokuserer også på vanedannende elementer ved Temus app og anbefalingsalgoritmer.
– I dag forstår ikke forbrukere hvordan produktene som foreslås på Temu, utvelges, sier en kommisjonsrepresentant.
Forbrukere må også kunne nekte sporing, men dette synes vanskelig å forstå og praktisere for mange brukere.
Dersom undersøkelsen bekrefter bruddene, kan Temu risikere en bot på 6 % av sin globale omsetning.