Den profilerte pro-Kreml-aktivisten Vitalij Borodin har bedt russiske myndigheter registrere julenissen som «utenlandsk agent», med henvisning til at den vestlige julefiguren undergraver tradisjonelle russiske verdier.
IntelliNews skriver: «I et brev til riksadvokaten, gjengitt av The New Times, hevder Borodin at julenissens økende popularitet truer rollen til Fader Frost (Ded Moroz), den sentrale skikkelsen i Russlands nyttårsfeiring. Fader Frost, som ifølge tradisjonen kommer fra Velikij Ustjug i Vologda fylke, ledsages av barnebarnet Snegurotsjka og symboliserer nyttårsånden fra sovjettiden.»
Borodin peker på at julenissen har blitt stadig mer synlig i Russland etter Sovjetunionens fall og spredningen av vestlig kultur og kapitalisme, særlig i reklamebransjen.
– Det er en høy sannsynlighet for at utenlandske selskaper kan finansiere julenissens image i Russland for å undergrave tradisjonelle russiske verdier, uttalte Borodin.
Kulturell påvirkning og kommersialisering
Borodin viste også til at globale varemerker knyttet til julenissen er verdsatt til 1,6 billioner dollar, og uttrykte bekymring for at internasjonale selskaper kan bruke figuren til å svekke russiske kulturtradisjoner.
Han hevdet videre at dette er del av en bredere strategi for å erstatte nasjonale tradisjoner med utenlandske symboler.
Les også: Separatister ved den finske grensen kjemper for uavhengighet fra Russland
Mikhail Ivanov, en regional lovgiver, har tidligere gått ut med lignende krav. Han foreslo å fjerne julenissefigurer fra butikkhyller og erstatte dem med russiske høytidssymboler.
– Julenissen er en kommersiell skikkelse uten tilknytning til julens åndelige betydning, sa Ivanov, og beskrev hans fremtreden i russiske butikker som et resultat av aggressiv markedsføring.
Kontroversiell aktivist
Borodin er kjent i Russland for å levere politisk ladede anmeldelser mot uavhengige medier, kjendiser og Kreml-kritikere. Blant hans tidligere mål er sangeren Alla Pugatsjeva, den tidligere presidentkandidaten Boris Nadesjdin og undersøkende medieorganisasjoner som Proekt.
Hans siste utspill om julenissen har fått stor oppmerksomhet og føyer seg inn i en rekke kontroversielle kampanjer rettet mot det Borodin omtaler som «kulturell undergraving» i Russland.