Europeiske ledere i NATO-samarbeid møttes i Berlin for å styrke forsvaret og forbedre relasjonen til USA.
Europas fem mektigste NATO-land var onsdag samlet i Berlin. Dette møtet, arrangert av Tysklands kansler Friedrich Merz, kom to uker før NATO-toppmøtet i Tyrkia. Merz understreket viktigheten av at Europa får et sterkere forsvar og bedre samarbeid innen alliansen, skriver DW.
Styrker europeisk forsvar
Merz sa etter møtet at det er avgjørende at nabolandene føler seg tryggere hvis Tyskland vokser seg sterkere.
Les også: – Italias væpnede styrker stålsetter seg for asymmetrisk konflikt 🔒
– Derfor vil vi forankre Tyskland, det tyske forsvaret og forsvarsindustrien godt i både alliansen og Europa, sa han.
De fem ledere – fra Frankrike, Italia, Polen, Storbritannia og Tyskland – gir et klart signal om at Euro-Atlantisk sikkerhet er viktigere enn noensinne. De lover en forpliktelse til forsvarssamarbeid og styrking av NATO.
Bedre forhold til USA
Frankrikes president Emmanuel Macron trakk fram at selv om forholdet til USA var vanskelig under forrige amerikanske president, styrkes nå samarbeidet. Han mente at man nå er inne i en fase hvor Europa og USA nærmer seg hverandre igjen.
– Vi har et felles mål om å øke budsjettene og øke forsvarsevnen, sa Macron.
Solid støtte til Ukraina
De europeiske lederne ga også klar støtte til Ukraina i kampen mot russisk aggresjon.
De lover fortsatt sterk støtte, både økonomisk og gjennom sanksjoner på Russland. Merz sa at Europa vil gi Ukraina økonomisk hjelp og at støtten til landet ikke vil vakle.
– Meldingen til Russland er klar: Ukraina forblir sterkt, sa Merz.
Møtet i Berlin var et viktig signal om samlet europeisk vilje til forsvar og samarbeid innen NATO før det kommende toppmøtet.















