USA og Iran utveksler angrep og beskylder hverandre for brudd på våpenhvileavtalen etter et droneangrep i Hormuzstredet.
USA slo til mot flere mål i Iran som svar på et droneangrep mot et panamaflagget skip. Iran svarte med å angripe amerikansk infrastruktur i Kuwait og Bahrain, skriver Reuters.
Gjensidige anklager
USAs militærkommando (Centcom) uttalte at Iran fikk en sjanse til å overholde våpenhvileavtalen, men droppet dette da iranske styrker angrep tankskipet MT Kiku. Som svar slo USA til mot iransk militærutstyr og kommunikasjonsanlegg.
Den islamske revolusjonsgarden (IRGC) hevdet på sin side at USA angrep fem kystposter i Iran og stod bak bruddet på avtalen. Reaksjonen deres var ballistiske missiler og droner rettet mot amerikansk infrastruktur i Kuwait og Bahrain, som de påsto å ha ødelagt.
Spennet øker i regionen
Noen timer etter angrepene varslet Kuwait og Bahrain aktivering av sine luftforsvarssystemer. Kuwait ba sine innbyggere følge sikkerhetsinstruksene, mens Bahrain oppfordret folk til å søke tilflukt.
Les også: – SpaceX vokter inngangsporten til stjernene 🔒
En amerikansk tjenestemann bekreftet at det ikke var rapportert om dødsfall eller større skader på USAs baser i Midtøsten. Samtidig advarte USA hardt om at alle brudd på våpenhvilen vil møtes med knusende svar.
Trump advarer Iran
Den tidligere amerikanske presidenten Donald Trump sier på sosiale medier at det er mulig Iran aldri vil lære og at USA kan komme til å ta militære grep for å fullføre jobben som tidligere ble startet.
Trump skriver også at om dette skjer, vil den islamske republikken Iran opphøre å eksistere.
Betydningen av Hormuzstredet
Hormuzstredet er en viktig seilingsvei for olje og gass. Etter flere angrep har Iran tidligere stengt stredet, noe som førte til høyere oljepriser og problemer med viktige varer som gjødsel.
I juni inngikk USA og Iran en bruddavtale som blant annet skulle sikre gratis og trygg ferdsel for handelsfartøy i 60 dager, men de siste angrepene truer denne avtalen.















