Et flertall i New Yorks boligstyre har besluttet å fryse leieprisene for om lag en million regulerte leiligheter, en seier for borgermester Zohran Mamdani og byens leietakere.
Leietakere jubler etter vedtaket, mens utleiere frykter at boligkvaliteten vil forverres, skriver BBC.
Stor støtte for leiefrys
New York City Rent Guidelines Board stemte torsdag for å fryse leien på både ett- og toårige leiekontrakter. Vedtaket ble tatt med stemmene 7 mot 1, og møtte jubel fra hundrevis av tilhørere i Manhattan. Mamdani kalte avgjørelsen en “historisk seier for New Yorks leietakere”.
Les også: – Varsko fra New York: Har Israel-støtte blitt en valgtaper i USA? 🔒
Christina Smyth, et tidligere styremedlem utnevnt av forrige borgermester Eric Adams, trakk seg etter avstemningen og anklaget styret for å være partisk og ignorere økte driftskostnader for utleiere. Smyth mente at beslutningen var forhåndsbestemt av Mamdani.
Utleiere advarer om konsekvenser
James Whelan, president i Real Estate Board of New York, uttalte at mange eldre leieboliger allerede sliter med økende kostnader, og at leiefrysen vil føre til mindre penger til vedlikehold og reparasjoner.
Han advarte mot at dette kan føre til raskere forfall av boligene som mange New York-borgere bor i.
Bakgrunn og videre konsekvenser
Leiefrys var et av hovedvalgløftene til Mamdani, som tok over som borgermester i år. Han lovet også å bytte ut flertallet av styremedlemmene for å sikre støtte for tiltaket.
Leiefrys har vært brukt ved tidligere anledninger under tidligere borgermester Bill de Blasio, men da kun for ettårige kontrakter. Denne gangen gjelder det begge ett- og toårige leiekontrakter fra oktober 2026 til september 2027.
Mamdani har nylig hatt flere valgseire for kandidater han støtter, noe som signaliserer økt innflytelse for venstresiden i New Yorks politikk.















