Kinesiske bilprodusenter øker kraftig i popularitet i Indonesia, med en vekst på hele 153 prosent i første kvartal av 2025. Japanske merker taper terreng, mens kinesiske elbiler tar over markedet.
Det skjer samtidig som det totale bilsalget i landet faller. Det melder BeritaSatu, basert på tall fra den indonesiske bilbransjeforeningen Gaikindo, skriver Jakarta Globe.
Kinesiske bilmerker solgte 20 672 kjøretøy mellom januar og mars, opp fra 8 148 i samme periode året før. Samtidig falt det samlede bilsalget i landet med 4,7 prosent – fra 215 160 til 205 160. Kinesiske biler har nå 10 prosent av markedet, mot bare 3,8 prosent i fjor.
– Kinesiske merker utvider ikke markedet – de tar markedsandeler fra de japanske, sier bilanalytiker Yannes Martinus Pasaribu.
Japanske merker faller – unntatt Toyota
Nesten alle japanske bilprodusenter opplevde nedgang, med unntak av Toyota, som økte salget med 5 prosent til 68 955 biler og holder en markedsandel på 33,6 prosent.
Daihatsu falt med 23,9 prosent til 34 999 biler, Honda med 20,4 prosent til 22 336, og Suzuki med 20,4 prosent til 14 174. Mitsubishi og Isuzu falt også kraftig. Totalt har japanske merker nå 85,6 prosent av markedet – ned fra 91,7 prosent året før.
Les også: Finansprofessor på Peking University: – Overinvesteringer leder Kina mot økonomisk ruin 🔒
BYD leder elbil-boomen
Kinesiske BYD, som trådte inn i det indonesiske markedet i juli 2024, er nå landets mest solgte elbilmerke. I første kvartal 2025 solgte de 5 718 elbiler.
Deres luksusmodell Denza 9, som starter på 950 millioner rupiah (rundt 650 000 kroner), har fått kallenavnet «Alphard-dødaren» og solgte 2 524 biler på få måneder.
– Denza 9 viser at kinesiske biler ikke bare hører hjemme i lavprissegmentet, sier Yannes.
Andre kinesiske merker som Chery og Aion vokser også raskt. Chery økte salget med 187 prosent til 4 399 biler. Wuling, som produserer lokalt, hadde imidlertid et fall på 12,1 prosent.
Elbilene vokser – hybridene klamrer seg fast
Elbiler utgjorde 4,9 prosent av bilsalget i Indonesia i årets første kvartal, opp fra 1,7 prosent året før. Kinesiske produsenter står nå for hele 90 prosent av elbilmarkedet, ifølge Yannes.
– Kinesiske biler er 15–20 prosent billigere, og produksjonen er mer effektiv enn hos konkurrentene fra Japan, Korea og Europa, sier han.
Japanske produsenter satser fortsatt på hybrider. Toyota-distributøren Astra tilbyr 15 hybridmodeller og holder igjen på elbilutbygging.
– Hybrid er den mest realistiske løsningen for indonesisk mobilitet, sier Astra-direktør Henry Tanoto.
Astra solgte totalt 110 812 biler i første kvartal, og har fortsatt over halvparten av markedet med 54 prosent.
Må Europa ta regningen for Kinas industrielle overkapasitet? 🔒