23. mars, 2025

EU gransker kinesiske subsidier til BYD-fabrikk i Ungarn

Share

Kan bli tvunget til å kutte produksjon eller betale milliardbøter. EU-kommisjonen har startet en gransking av om den kinesiske elbilprodusenten BYD har fått ulovlig statsstøtte fra Kina i forbindelse med byggingen av selskapets nye fabrikk i Ungarn. 

Hvis kommisjonen slår fast at støtten bryter med EUs regler, kan BYD bli nødt til å redusere produksjonen, betale tilbake støttebeløp eller ilegges bøter på inntil ti prosent av selskapets samlede inntekter på verdensbasis, skriver bne IntelliNews.

– Vi er ikke bekymret

Ungarns europaminister Janos Boka sier regjeringen i Budapest ikke er uroet av etterforskningen.

– Vi vurderte nivået på den kinesiske statsstøtten før vi godkjente etableringen av fabrikken i Szeged, nær grensen til Serbia, sa Boka til Financial Times.

BYD kunngjorde i slutten av 2023 at de vil investere rundt fem milliarder euro – tilsvarende rundt 58 milliarder kroner – i sin første europeiske bilfabrikk. Produksjonen er ventet å starte i løpet av året, med en oppstartskapasitet på 150 000 biler årlig. Kapasiteten kan dobles på sikt.

Tidligere ble det meldt at BYD vurderte å bygge en egen batterifabrikk i den sørlige delen av Ungarn, for å levere batterier til bilproduksjonen. Disse planene er nå skrinlagt. I stedet vil selskapet importere batteriene og montere dem i Ungarn.

Les også: Geopolitisk ekspert: – USA svekkes, men Kina og Russland svekkes raskere

Beliggenhet og lave kostnader lokker

BYD valgte Ungarn som sitt europeiske produksjonssenter på grunn av landets sentrale plassering, som gir enkel tilgang til viktige markeder i Europa. I tillegg har Ungarn lavere arbeids- og driftskostnader, og myndighetenes politikk er svært vennlig innstilt overfor utenlandske investeringer.

Landet har fra før en godt utviklet bilindustri, med produsenter som Audi, Mercedes-Benz og Suzuki etablert. Det gir tilgang på både faglært arbeidskraft og et ferdig utbygd nettverk av underleverandører – noe som er gunstig for BYDs produksjon og logistikk.

Kan møte motstand i EU

BYD har planer om å utvide videre i Europa, og ønsker å etablere flere fabrikker for å bli ledende innen elbilmarkedet på kontinentet innen 2030. Analytikere mener at EUs press mot kinesiske subsidier kan sette en stopper for disse ambisjonene.

EU-kommisjonen innførte i fjor tilleggstoll på flere kinesiske bilprodusenter etter at en tidligere granskning avdekket at disse mottok støtte som ga dem et konkurransefortrinn på det europeiske markedet. Også BYD ble rammet, men Ungarn tok avstand fra tiltaket.

Financial Times peker på at statsminister Viktor Orbáns regjering har ført en svært aktiv politikk for å trekke til seg kinesiske investeringer. Særlig elbil- og batteriproduksjon har vært i fokus, og utgjør nå en tredel av industrien i Ungarn. De sjenerøse subsidiene har vakt bekymring i EU, som mener dette truer rettferdig konkurranse.

Asle Toje om realpolitikkens tilbakekomst og stormaktsdynamikken mellom USA, Kina og Russland 🔒

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt