USAs utenriksminister Marco Rubio bekrefter at Israel og Libanon har signert en rammeavtale om fred og sikkerhet etter flere dagers forhandlinger i Washington.
USAs utenriksminister Marco Rubio kunngjorde fredag at det er inngått en trilateral rammeavtale mellom Israel og Libanon. Avtalen kom etter at libanesiske tjenestemenn i april startet direkte samtaler med Israel i Washington, skriver DW.
Et steg mot fred
Rubio uttalte ved signeringsseremonien at det er snakk om en avtale mellom de suverene regjeringene i Libanon og Israel, med USA som megler og støtte. Han forklarte at avtalen legger grunnlaget for varig fred og sikkerhet i området.
Les også: – Slaget ved Little Big Horn (25. juni 1876): En god dag å dø 🔒
Forhandlingene, som er meglet av USA, har som mål å stoppe kampene mellom Israel og den Iran-støttede militante gruppen Hezbollah.
Fortsettelse følger
Selv om rammeavtalen nå er på plass, er ikke veien til full fredsavtale ferdig. Ytterligere detaljer om prosessen og hva avtalen innebærer vil komme senere.
Avtalen markerer likevel et viktig diplomatiske gjennombrudd i en konflikt som har preget regionen i mange år.















