2. desember, 2025

Amerikanere snur ryggen til bilpriser som aldri har vært høyere

Share

Stigende kostnader, svakere økonomi og slutt på elbilrabatten gjør at flere nedskalerer, kjøper brukt eller venter med bilkjøp.

Amerikanere begynner nå å si stopp til stadig høyere bilpriser. Det skaper problemer for bilbransjen, som lenge har tjent godt på dyrere modeller og betalingsvillige kunder, skriver Wall Street Journal. 

Strammer inn bilkjøpene
Bilforhandlere over hele USA merker at kundene er blitt mer forsiktige. Mange nedskalerer, kjøper brukt eller tar opp lengre lån for å få budsjettet til å gå opp.

– Folk spør: Hvordan skal jeg ha råd til dette? sa Texas-forhandleren Robert Peltier. Han forteller at kundene i større grad velger rimeligere modeller som lille Chevrolet Trax, og at flere lever fra lønnsslipp til lønnsslipp.

2025 skulle bli et rekordår. Analytikere forventet vekst, lave lagerbeholdninger og høy etterspørsel. Men prognosene er nå snudd. I stedet ventes svake tall både i år og neste år.

Inflasjon, toll og elbilkollaps
Høye priser på biler etter pandemien holdt stand lenge. Selv da inflasjonen rammet husholdningene, fortsatte amerikanere å betale nesten hva som helst for en ny bil. Nå er stemningen en annen.

Bransjen peker på dyrere bildeler, svakere jobbmarked og slutt på USAs støtteordning for elbiler på 7.500 dollar (rundt 82.000 kroner). Da rabatten forsvant i september, stupte elbilsalget og tok med seg hundretusener av potensielle kjøpere.

Bilprodusenter som General Motors og Ford hadde et godt år frem til høsten, med henholdsvis 10,5 og 7,3 prosent salgsvekst. Men i oktober kom årets svakeste salgstall, og november ventes å bli krevende.

Les også: Trumps økonomiske sjokkterapi: Bevisst reset av statsgjeld? 🔒

Bilene hoper seg opp
Forhandlerne merker en tydelig nedgang i etterspørselen. Flere biler blir stående lenger på tomta, og rabattene øker.

– Andre deler av økonomien trekker i forbrukeren, sa Edmunds-analytiker Ivan Drury.

Han advarer om at prisene neppe faller mye. Bruktbiler er fortsatt dyre, og mange har ventet altfor lenge med å bytte bil. Samtidig har kostnaden for reparasjoner gått markant opp.

– Det finnes ingen enkel utvei, sa Drury.

Flere store forhandlerkjeder melder om svakere resultater på salg av nye biler.

– Noe må gi etter, og det blir ofte forhandleren som må gi mer rabatt for å få solgt bilen, sa Erin Keating fra Cox Automotive.

Bare de rikeste holder hjulene i gang
En liten del av befolkningen kjøper fortsatt dyre biler med luksusutstyr og holder liv i tallene. Men Keating peker på at markedet i økende grad hviler på de rikeste 20 prosentene av husholdningene.

– Det kommer flere varsellamper. Vi er avhengige av toppen av økonomien for å holde salget oppe, sa hun.

I New York forteller forhandleren Michael Sassano at trafikken både i butikk og på nett faller. De mest prissensitive kundene har allerede kjøpt. De som kommer nå, vil helst unngå høyere månedskostnader.

– Mange sier: Jeg betaler 500 dollar (rundt 5.500 kroner) i måneden nå, og jeg vil ikke betale 700, sa han.

Krever harde forhandlinger
35 år gamle Petrit Xhudo fra Idaho trengte en ny bil etter en ulykke. Selv om han og kona er økonomisk trygge, gruet han seg til prisnivået.

Han besøkte tolv forhandlere på én uke. Etter hvert snudde tonen.

– De ringte og spurte: Hva må vi gjøre for å få salget? sa han.

Til slutt fikk han og kona 5.000 dollar (omtrent 55.000 kroner) i avslag på en Hyundai Tucson hybrid.

Trump, Federal Reserve og geoøkonomiens brutale logikk 🔒

Notification

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss, abonner eller doner.

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Innholdsfortegnelse [hide]

Les mer

Siste nytt