Belgia og Nederland har en nøkkelrolle i narkotikahandelens geografi. Havnene i Antwerpen og Rotterdam er nå de viktigste inngangsportene for kokain til Europa.
Dette kunne vært historien om et økonomisk marked i full vekst. En fortelling om en sektor der etterspørselen aldri har vært større, der tilbudet stadig blir mer variert, og logistikken mer effektiv. En virksomhet som alene i Frankrike gir en omsetning på rundt 3 milliarder euro, skaper 21 000 heltidsjobber og forsørger, direkte eller indirekte, 240 000 mennesker[1].
Narkotika: et europeisk boom
Likevel er dette historien om en dødelig svøpe som nå er allestedsnærværende. Den voksende virksomheten er narkotikamarkedet. Av dette underjordiske uhyret ser vi bare virkningene på overflaten: voldelige oppgjør, fattiggjøring av berørte bydeler, og stadig flere sykehusinnleggelser for overdoser…
Trusselen har nådd et historisk nivå. På femten år har verdens produksjon av kokain økt fra 1 024 tonn i 2007 til 2 700 tonn i 2022[2] – en vekst på 164 %. I europeisk målestokk er markedet verdt 31 milliarder euro[3]. Alle land i Europa er berørt. Men Nederland og Belgia har fått en særskilt plass i narkotikatrafikkens geografi. En gradvis utvikling over flere år har flyttet kokainens episenter fra Spania – hvor den i stor skala ankom på 1990-tallet – til de store havnene ved Nordsjøen. I dag har Rotterdam og Antwerpen en strategisk rolle som transittpunkt, midt i Vest-Europa. Disse to havnene er blitt den viktigste inngangsporten for kokain til Europa.
Les også: Myanmar: Fra borgerkrig til narkostat? 🔒
Vil du lese mer? Tegn et abonnement i dag, samtidig som du hjelper oss med å lage flere nyhet- og dybdesaker om internasjonale relasjoner, geopolitikk og sikkerhet