Trump inngår ny handelsavtale for å svekke Kinas dominans til havs. USAs president Donald Trump og Sør-Koreas president Lee Jae-myung har inngått en omfattende handelsavtale der Sør-Korea skal investere 150 milliarder dollar (omtrent 1 600 milliarder kroner) i amerikansk skipsbygging. Målet er å utfordre Kinas globale lederrolle på området.
Skipsverft i sentrum for strategisk samarbeid
Avtalen er en del av en bredere investering på 350 milliarder dollar (om lag 3 700 milliarder kroner) fra Sør-Korea, som også omfatter samarbeid om teknologi og halvledere, ifølge South China Morning Post.
– Kapitalen vil gi solid støtte til sørkoreanske selskaper som vil inn på det amerikanske markedet for skipsbygging, skrev Lee på Facebook.
Ifølge sørkoreanske myndigheter skal midlene ikke gis som direkte investeringer, men hovedsakelig i form av lån og garantier.
Enkelte av tiltakene går under navnet «Make American Shipbuilding Great Again», og innebærer både investeringer og statlig støtte. Eksport-Importbanken i Sør-Korea og Korea Trade Insurance Corporation vurderes som sentrale aktører.
USAs havneavgifter presser markedet vekk fra Kina
Bakgrunnen for avtalen er USAs ønske om å styrke sin egen skipsindustri og svekke Kinas sterke posisjon.
Tidligere i år varslet Washington økte havneavgifter for skip bygget eller drevet fra Kina, noe som har ført til usikkerhet blant rederier.
Andelen av nye skip bestilt hos sørkoreanske verft steg til 25,1 prosent i første halvår 2025, opp fra 15 prosent året før. Samtidig falt Kinas andel fra 70 til 51,8 prosent, ifølge en rapport fra Eksport-Importbanken i Korea.
Les også: Trumps økonomiske sjokkterapi: Bevisst reset av statsgjeld? 🔒
Eksperter: Et langt lerret å bleke
Flere eksperter er likevel skeptiske til hvor realistisk det er å gjenreise amerikansk skipsbygging.
– Det er ikke en fremmed stat som investerer i USA, det er enkeltbedrifter. Myndighetene kan ikke tvinge dem, sa Lars Jensen i Vespucci Maritime.
Han advarte også mot å ta store investeringstall for god fisk før konkrete planer er på plass.
Wu Jialu, analytiker ved Citic Futures, mener likevel investeringene kan føre til oppkjøp eller bygging av skipsverft i USA.
– Sørkoreanske selskaper kan bidra med både kompetanse og teknologi, spesielt innen avanserte fartøy, sa hun.
Første LNG-skip på nesten 50 år
Hanwha Ocean, et av Sør-Koreas største verft, kjøpte i desember opp Philly Shipyard i Philadelphia – det eneste amerikanske verftet med sørkoreansk eierskap.
I juli bestilte Hanwha Ocean et nytt LNG-skip der deler av byggingen skjer i Korea, mens Philly Shipyard tar seg av godkjenning og sertifisering i USA.
Japan har på sin side inngått en avtale om et fond på 550 milliarder dollar for å støtte modernisering av amerikanske skipsverft.
Back to the fifties: Myten om det tapte USA, fra Reagan til Trump 🔒