22. desember, 2024

Romania fortsetter kjøp av Moldovas kommersielle havn: Geostrategisk betydning

Share

Et strategisk grep som skal styrke Romanias posisjon i regionen og sikre viktige transportforbindelser ved Svartehavet.

Den rumenske regjeringen har godkjent planer om å kjøpe nabolandet Moldovas Giurgiulesti-havn, som inngår i en strategisk satsing for å øke sin innflytelse i regionen og spille en viktig rolle i skipsfart og handel ved Svartehavet etter krigen i Ukraina. Romania startet samtalene om oppkjøpet i fjor. Dette meldte The Maritime Executive tidligere i september.

Etter godkjenningen fra regjeringen, kunngjorde regjeringens talsmann Mihai Constantin i forrige uke at en forhandlingskommisjon er opprettet. Romania planlegger å kjøpe Giurgiulesti-havnen gjennom sitt nasjonale selskap, Administrasjonen for maritime havner, som eies av Samferdselsdepartementet.

Prosessen innebærer at Romania overtar aksjene til Den europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling (EBRD) i Danube Logistics, som driver Giurgiulesti internasjonale frihavn.

Moldovas talsmann Daniel Voda bekreftet samtalene om salg av Giurgiulesti-havnen. Voda presiserte at det finnes to havneinfrastruktur-enheter i Giurgiulesti, og at forhandlingene gjelder Giurgiulesti Internasjonale Frihavn (PILG), som EBRD kontrollerer under en 99-årig leieavtale som startet i 2021. Giurgiulesti Statshavn, eid av Moldova, er ikke en del av forhandlingene.

I fjor uttalte Moldovas president Maia Sandu at havnen trengte investeringer og påpekte at den hadde blitt strategisk viktig siden krigens start i Ukraina. Voda nevnte at PILG tidligere har tiltrukket andre potensielle investorer fra Tyrkia, Nederland og Danmark.

Les også: EU og Moldova signerer sikkerhets- og forsvarspartnerskap

I et memorandum som godkjente kjøpet av Giurgiulesti-havnen, uttalte den rumenske regjeringen at de var interessert i terminalen med tanke på konkurransen mellom Constanta-havnen og andre havner i Svartehavsregionen.

– Ved å overta havnen, planlegger Romania å konsolidere godstrafikken og gjøre Constanta-havnen til et av Øst-Europas største transportknutepunkter, sa Constantin.

Giurgiulesti er den eneste havnen i det landfaste Moldova og ligger på landets sørligste punkt, ved sammenløpet av Prut og Donau, omtrent 135 kilometer fra Svartehavet. Denne strategiske beliggenheten gjør at havnen kan nås av både elve- og sjøgående fartøy, og den er utstyrt med en terminal for lagring og omlasting av raffinerte oljeprodukter.

Giurgiulesti-havnen har spilt en viktig rolle i transport av korn og drivstoff inn og ut av Ukraina etter at Russland begynte å blokkere ukrainske havner ved Svartehavet. Det eksisterte en firkantavtale mellom havnene Reni i Ukraina, Giurgiulesti i Moldova, samt Galati og Constanta i Romania.

I et intervju med lokale medier i fjor uttalte Romanias statsminister Marcel Ciolacu at oppkjøpet av denne elv-til-sjø-havnen også kunne spille en avgjørende rolle i Ukrainas gjenoppbygging etter krigen.

«Trehavsinitiativet»: Den nye Østbarrieren

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt