24. november, 2024

Samarbeid på nordvestkysten åpner for nordiske hydrogenkjeder

Share

En ny avtale som kan revolusjonere Europas hydrogenforsyning fra Norge, med løfter om økt energieffektivitet og kostnadsreduksjoner.

Provaris Energy og Norwegian Hydrogen har undertegnet en intensjonsavtale med Uniper Global Commodities. Denne avtalen styrker samarbeidet om å utvikle forsyningskjeder for hydrogen fra Norge og andre potensielle nordiske steder, med mål om import til Nordvest-Europa. Dette rapporterer Offshore Energy. 

Partene skal samarbeide om å utforske muligheten for at Uniper kan ta imot hydrogen som er i tråd med RFNBO1-standarden. Dette hydrogenet vil bli produsert av Norwegian Hydrogen og transportert og lagret ved hjelp av Provaris’ ‘H2Neo-tankskip’ og flytende ‘H2Leo-lagre’.

I april 2024 utvidet Provaris og Norwegian Hydrogen sitt partnerskap for å fremskynde utviklingen av nye hydrogeneksportsteder over hele Norden. Med utgangspunkt i de vellykkede forutgående utviklingsaktivitetene i FjordH2-prosjektet i Norge, vil de nye eksportprosjektene bli strategisk plassert i områder med gode nettforbindelser og pålitelige strømforsyninger.

Disse hydrogenproduksjons- og eksportfasilitetene, sammen med transport av komprimert hydrogen ved bruk av Provaris sine H2Neo-tankskip, vil tilby konkurransedyktig gassformig hydrogen til Europa.

Dette samarbeidet understreker forretningscasen for kompresjon som et foretrukket alternativ for en kostnadseffektiv løsning for å levere RFNBO-kompatibelt hydrogen (Renewable fuels of non-biological origin), noe som tilbyr både kapital- og energieffektivitet for regional hydrogenforsyning, sier Martin Carolan, administrerende direktør i Provaris.

Uniper evaluerer systematisk en rekke muligheter og alternativer langs hele verdikjeden for hydrogen, fra produksjon og handel til transport, lagring og distribusjon. Samarbeids-avtalen er ikke-eksklusiv, ikke-bindende og har en varighet på 12 måneder.

I slutten av 2023 undertegnet Provaris og Uniper en ikke-bindende intensjonsavtale for å vurdere leveransen av grønt hydrogen til Tyskland ved bruk av komprimerte hydrogenbærere.

Les også: Vesten må ta energisikkerhet på alvor

Tyskland og Nederland regnes som nøkkelsteder for import av hydrogen i stor skala. De er langt fremme i planleggingen og utviklingen av et dedikert hydrogennettverk og HyPerLink-prosjektet.

HyPerLink skal utvikle et grenseoverskridende, åpent tilgangs hydrogennettverk i Nord-Tyskland, og knytte sammen storskala mottak av hydrogen med sluttbrukere i industrielle og urbane sentre i Nord-Tyskland samt fremtidige lagringsfasiliteter for hydrogen.

Prosjektet vil resultere i et omfattende hydrogennettverk med en kapasitet på opptil 7.2 GW og en total lengde på omtrent 610 km, ifølge en artikkel fra Maritime Logistics Professional. 

Provaris avslørte at nye prosjekter vil bli strategisk plassert i områder med robuste nettforbindelser og strømforsyninger. Disse stedene vil legge til rette for bygging av toppmoderne elektrolysatorer og hydrogenkomprimeringsanlegg knyttet til eksportbrygger. Hydrogenet vil bli transportert med Provaris’ H2Neo-bærere i form av tankskip, mens H2Leo-lekteren vil bli brukt for lagring.

Ifølge Provaris vil prosjektene benytte seg av lokal tilgjengelig fornybar energi for å produsere hydrogen som skal sendes til europeiske havner. Dette vil hjelpe energikrevende industrier med å gjøre en innsats i sine avkarboniseringsplaner og sikte mot en skala og et innovasjonsnivå som er i tråd med ulike finansieringsordninger fra EU.

Initiativene vil også fremme sirkulære økonomier ved å bruke biprodukter som rent oksygen og spillvarme i lokale industrier og fjernvarmesystemer, hevdet Provaris.

Denne avtalen følger etter en intensjonsavtale undertegnet av Provaris og Norwegian Hydrogen i januar 2023 for å samarbeide om utvikling av prosjekter i verdikjeden for grønt hydrogen i Norden.

Senere samme år fullførte selskapene en forstudie om eksport av hydrogen, som viste potensialet for kostnadseffektiv levering av grønt hydrogen fra Norge til Europa, med oppstart i 2027.

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.

Les mer

Siste nytt