Med varslede tolløkninger på kinesiske varer, ser Sørøst-Asia ut til å bli en magnet for bedrifter som vil omgå amerikanske handelsbarrierer.
Selskaper har allerede begynt å flytte fabrikker fra Kina til Sørøst-Asia i påvente av at Donald Trump vil innføre høye tollsatser på kinesiske varer dersom han får tilbake makten i USA. Dette trekket ser ut til å skyte fart etter hans nylige valgseier, ifølge utviklere av industriparker i regionen, skriver Bangkok Post.
Trump, som vant en overlegen seier på tirsdag, har truet med å innføre en toll på 60 prosent på varer som importeres fra Kina til USA. Dette er langt høyere enn satsene på mellom 7,5 og 25 prosent som han påla i sin første periode, og utgjør en betydelig risiko for verdens nest største økonomi.
Positivt for Sørøst-Asia
Sørøst-Asia, som allerede huser bil- og elektronikkfabrikker fra Thailand til Vietnam og Malaysia, vil trolig dra nytte av dette på bekostning av Kina, ifølge uttalelser fra to ledere, to næringslivsorganisasjoner, en advokat og en analytiker i regionen.
Utviklere av industriparker utvider sine team med kinesisktalende ansatte og forbereder nye tomter til fabrikker. Dette er et tydelig tegn på hvordan Trump, som tar plass i januar, kan påvirke globale forsyningskjeder.
Da Trump startet sin valgkamp tidligere i år, ble WHA Group, en av Thailands største utviklere av industrieiendommer, oversvømt med henvendelser fra kinesiske kunder, forteller administrerende direktør Jareeporn Jarukornsakul.
– Det har allerede vært en del relokalisering til Sørøst-Asia, men denne runden kommer til å bli mer intens, sa hun, med henvisning til Trumps første periode mellom 2017 og 2021.
– WHA utvider nå sitt salgsteam og ansetter kinesisktalende ansatte til å håndtere vedlikehold og administrasjon av industriparker som dekker over 12 000 hektar i Thailand og Vietnam, la Jareeporn til.
Les også: Filippinenes geopolitikk: Kinas økte press og USAs rolle
Av de 90 fabrikkene som har åpnet i år i industriparker i Sørøst-Asia som drives av Thailands Amata Corp, har rundt to tredjedeler flyttet sine virksomheter fra Kina, opplyser selskapets grunnlegger og styreleder, Vikrom Kromadit.
Trump trenger noen venner
Trump vil bli et kraftig slag mot Kina, og antall bedrifter som vurderer å flytte fra Kina til Amatas 150 kvadratkilometer med industriparker i fire sørøstasiatiske land kan bli doblet, sier Vikrom.
Denne måneden starter byggingen av en Amata-industripark i Laos, hvor Kina allerede har bygd en høyhastighets jernbanelinje som forbinder Kunming i Sørvest-Kina med Laos’ hovedstad Vientiane, forteller han.
Thailand, et regionalt knutepunkt for bilproduksjon, har tiltrukket seg over fire milliarder dollar i investeringer fra kinesiske bilprodusenter til landets raskt voksende elbilindustri.
– Vi ønsker mange investeringer fra Kina slik at vi kan selge til USA, sa handelsminister Pichai Naripthaphan journalister torsdag
– Jeg tror dette vil skje. Amerikanerne liker oss, kineserne liker oss. Vi trenger ikke velge side, la han til.
Malaysia, som håper å tiltrekke seg over 100 milliarder dollar i nye investeringer i sin halvledersektor, kan dra nytte av en omlegging av forsyningskjedene, mener ledere i to næringslivsorganisasjoner.
– Dette skiftet kan gi Malaysia nye muligheter til å sikre seg en større andel av eksporten til USA og andre viktige markeder, sa Soh Thian Lai, president for Malaysias industriforbund.
Men risikoer består, særlig med noen indikasjoner på at Trump kan vurdere toll også på import fra land i regionen, advarer Leif Schneider, leder av det internasjonale advokatfirmaet Luther i Vietnam.
Vietnam, som er en stor eksportør til USA med et bilateralt handelsoverskudd på 90 milliarder dollar fra januar til september, forbereder seg på uroligheter under Trump.
Direktør Jareeporn Jarukornsakul fra WHA forblir uansett positiv på vegne av Sørøst-Asia fremover:
– Trump må ta et valg – man kan være anti-Kina, men man trenger noen venner i Sørøst-Asia. Han er en forhandler, så vi vil forhandle, sier hun
Valgskred for Trump: Politikk fremfor pekefingre og merkelapper 🔒