Skal stoppe bruk av panamaregistrerte tankere i brudd på vestlige sanksjoner.
Panama innfører nå strengere regler for oljetransport mellom skip, som en del av tiltakene mot omgåelse av sanksjoner fra Russland og Iran, skriver bne IntelliNews.
Landets maritime myndighet krever at alle Panama-registrerte skip over 150 bruttotonn må varsle minst 48 timer før planlagte operasjoner der olje skal overføres fra skip til skip (STS). Hensikten er å få bedre kontroll på den såkalte «skyggeflåten» – tankere som frakter olje i strid med sanksjoner.
Strengere kontroll på detaljene
Skipene må oppgi alt fra koordinater, oljetype og mengde til hvilke fartøy som deltar og om operasjonen skjer mens skipene ligger stille eller i fart. I tillegg kreves det dokumentasjon på at miljøkravene i MARPOL-regelverket følges.
– Målet er å hindre at skipsregisteret blir brukt til ulovlig virksomhet, opplyser Panama Maritime Authority.
Panama har verdens største skipsregister med over 8500 fartøy. I mars ble registreringen av 128 skip, hovedsakelig knyttet til Russland og Iran, opphevet. Den prosessen er nå kraftig fremskyndet – fra opptil seks måneder til bare noen uker.
Les også: Asle Toje om realpolitikkens tilbakekomst og stormaktsdynamikken mellom USA, Kina og Russland 🔒
Internasjonalt press og europeiske sanksjoner
USA og EU har lenge presset Panama til å gjøre mer for å stanse misbruket av registrene. EU har i sine sanksjonspakker mot Russland svartelistet over 340 tankere. Disse får ikke lenger legge til kai i EU-havner eller benytte europeiske maritime tjenester.
Samtidig har tolv europeiske land, deriblant Tyskland og Storbritannia, innført krav om at slike fartøy må dokumentere gyldig forsikring når de seiler gjennom viktige passasjer som Den engelske kanal og Østersjøen.
Ifølge Offshore Energy og Reuters slår mange av tankerne av transpondere for å skjule operasjoner. Skipene er ofte gamle, dårlig vedlikeholdt og mangler forsikring, noe som også skaper risiko for alvorlige miljøulykker.
Kutter inntekter, men skal beskytte omdømmet
Panamanske myndigheter anslår at de nye tiltakene vil koste skipsregisteret rundt 2 millioner dollar (om lag 21,6 millioner kroner) i inntekter.
Likevel mener myndighetene at presset fra handelspartnere og hensynet til landets rykte veier tyngre enn pengene.
Russlands hær har lært – og blitt farligere siden krigens begynnelse 🔒