20. mars, 2025

Nord-Korea får avanserte radarfly – spor leder til Kina og israelsk teknologi

Share

Nord-Koreas luftforsvar har installert luftbårne varslings- og kontrollsystemer (AWACS/AEW) på flere russiske transportfly.

Denne analysen ble opprinnelig publisert hos BESA Center.

Dr. Noam Hartoch (MA Security Studies, Tel Aviv University; PhD Mediterranean Studies, King’s College London) og Dr. Alon Levkowitz, seniorforsker ved Begin-Sadat Center for Strategic Studies og førstelektor i asiatiske studier ved Bar-Ilan University, spekulerer i at teknologien kan ha kinesisk opprinnelse, med mulig indirekte israelsk innflytelse.

Nord-Koreas første AWACS-plattform

Nord-Koreas luftforsvar (DPRKAF) har i flere tiår hatt en aldrende flyflåte uten store nyanskaffelser. Blant transportflyene i tjeneste er tre Ilyushin IL-76MD-fly, anskaffet fra Russland på 1990-tallet, hovedsakelig for transport av personell og last, samt fallskjermoperasjoner.

Flyene bærer merket til Air Koryo, landets nasjonale flyselskap, ettersom det sivile og militære luftfartsapparatet er nært integrert.

I oktober 2023 ble ett av disse IL-76MD-flyene tauet ut fra Pyongyang/Sunan lufthavn til et avsidesliggende område, vanligvis brukt til fly som betjener Kim-familien. Flyet ble plassert i en hangar, som deretter ble inngjerdet. Kort tid etter startet arbeidet med flyet.

I februar 2025 viste satellittbilder at flyet hadde en ny installasjon på toppen, trolig en radarplattform for tidlig varsling. En måned senere dokumenterte 38north.org at en radarantenne var montert. Bilder antyder at hele IL-76MD-flåten kan gjennomgå den samme modifikasjonen.

Kinesisk teknologi og mulig israelsk innflytelse

Kina forsøkte å skaffe seg en IL-76-basert AWACS-plattform allerede i 1997, da Russland gikk med på å selge fire slike fly til det kinesiske luftforsvaret.

Planen var å utstyre dem med ELTAs Phalcon AEW-system, utviklet av Israel Aerospace Industries (IAI). Det første flyet ankom Ben-Gurion lufthavn i 1999, men prosjektet ble kansellert i 2002 etter press fra USA.

Les også: Kim inspiserer Nord-Koreas atomdrevne ubåtprosjekt

Etter dette besluttet Kina å utvikle sin egen AWACS-plattform, basert på det eksisterende IL-76-designet. Resultatet ble KJ-2000, som nå er i operativ tjeneste. Likhetene mellom Nord-Koreas og Kinas AWACS-installasjoner kan tyde på at Pyongyang har fått tilgang til kinesisk teknologi, som i sin tur opprinnelig var basert på israelsk utvikling.

Strategisk betydning for Nord-Korea

Nord-Korea anser USA, Sør-Korea og Japan som sine største trusler. Landets luftforsvar er avhengig av aldrende bakkebaserte radarer, som lett kan forstyrres av elektronisk krigføring. En luftbåren radarplattform vil gi en langt bredere og mer pålitelig oversikt over luftrommet, spesielt mot Sør-Korea og Japan.

Fra en høyde på 8 000–10 000 meter vil en AWACS-plattform kunne overvåke luftrommet, spore fiendtlige fly og overvåke militære bevegelser både til sjøs og på land. Systemet kan også fungere som en reserve hvis bakkebaserte radarer blir ødelagt eller satt ut av spill.

Nord-Korea har imidlertid ingen egne store transportfly utenom de tre IL-76MD-ene. Dersom alle tre konverteres til AWACS-plattformer, vil det svekke landets taktiske transportkapasitet. For å kompensere kan Nord-Korea forsøke å skaffe flere IL-76-fly.

Nytt privatfly for Kim-familien?

Satellittbilder har også avslørt et nytt fly i Nord-Koreas beholdning: en Beechcraft 400A, en amerikanskprodusert businessjet. Flyet ble observert parkert ved siden av et PAC-750XL, et lett transportfly som antas å være levert ulovlig fra Kina.

Beechcraft-flyet, sannsynligvis tidligere registrert i Kina som B-3905, kan være importert i strid med amerikanske sanksjoner. Selv om det kan være tiltenkt Kim-familien, er det også mulig at det brukes som ambulansefly for å frakte nordkoreanske ledere til Kina eller Russland i tilfelle medisinske nødsituasjoner.

Konklusjon

Ifølge Dr. Hartoch og Levkowitz markerer Nord-Koreas nye AWACS-program en betydelig oppgradering av landets luftforsvar, men det kommer med logistiske utfordringer.

Mens systemet kan forbedre overvåkningen av nærliggende fiender, vil det kreve oppgradering av bakkebaserte kommandosentre og bedre koordinering mellom luft- og bakkestyrker. Samtidig antyder anskaffelsen av en Beechcraft 400A at regimets ledelse også prioriterer sin egen mobilitet.

Granskning: Nordkoreanske hackere sjokkerer analytikere etter historisk kryptobørstyveri 🔒

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt