En lokal restaurant i Pune i India har vunnet en rettssak mot den amerikanske kjeden Burger King, etter en langvarig konflikt om retten til navnet.
En indisk domstol har avgjort en rettstvist til fordel for en lokal restaurant i Pune, som har operert under navnet «Burger King» siden 1992, lenge før den amerikanske hurtigmatkjeden etablerte seg i India. Dommen, som ble avsagt av Pune District Court, avviste søksmålet fra Burger King Corporation, som anklaget restauranten for brudd på varemerkeloven, skriver VNExpress.
Burger King Corporation åpnet sin første restaurant i India i november 2014, og utvidet til Pune året etter. Selskapet hevdet å ha sendt en advarsel til restauranten allerede i 2009, etter å ha oppdaget at Anahita Irani og Shapoor Irani brukte navnet «Burger King» for sin virksomhet.
Les også: USAs rapport om India vekker sterk motstand
Iranis forsvarte seg med at de hadde brukt navnet i over to tiår før den globale kjeden kom til India. De påpekte også at deres logo var ulik den internasjonale Burger King-logoen, noe som forhindret forvirring blant kundene.
Under rettssaken endret Iranis navnet til «Burger». De la også inn et motsøksmål mot selskapet, og krevde erstatning på to millioner rupier, rundt 23.800 amerikanske dollar, for tapte inntekter som følge av rettstvisten. Imidlertid avviste domstolen erstatningskravet, da det ikke var tilstrekkelig bevis for faktisk tap.
Til tross for dette, ble restauranten i Pune ikke holdt ansvarlig for noen skader påført Burger King Corporation.