Den kinesiske bilprodusenten Chery har begynt å produsere biler i Russland ved tre fabrikker som tidligere tilhørte vestlige selskaper som Volkswagen og Mercedes-Benz. Dette markerer en betydelig utvidelse av kinesisk innflytelse i det russiske bilmarkedet.
Etter at de fleste vestlige bilprodusenter trakk seg ut av Russland i kjølvannet av invasjonen av Ukraina i februar 2022, har kinesiske bilmerker tatt over mer enn halvparten av bilsalget i landet. Nå øker de også sin tilstedeværelse innen lokal produksjon, melder Reuters.
Ifølge flere kilder har Chery startet montering av biler ved tre russiske fabrikker. Disse fabrikkene ble forlatt av vestlige selskaper som Volkswagen og Mercedes-Benz, og nå fullfører Chery monteringen av nesten ferdige biler der.
En talsmann for Chery uttalte at selskapet leverer personbiler til det russiske markedet, men at de ikke har planer om å bygge eller kjøpe egne fabrikker i landet. Cherys beslutning om å starte produksjon ved disse fabrikkene og lanseringen av nye modeller har hittil ikke vært offentlig kjent.
Økende produksjon for å møte etterspørselen
Russland har nylig økt avgiftene på importerte biler, noe som kan motivere utenlandske produsenter til å flytte mer av produksjonen til landet. Chery planlegger å gå inn i over 60 nye markeder de neste tre årene, ifølge visepresident Shawn Xu.
Ved fabrikker som tidligere tilhørte Volkswagen, Mercedes-Benz og Nissan, ruller nå Cherys Tiggo SUV og Exeed-modeller av samlebåndet, under oppsyn av de nye russiske eierne. På bilfabrikken i St. Petersburg, som Nissan solgte til russiske myndigheter sent i 2022, blir Tiggo 7 omdøpt til Xcite X-Cross 7.
– Salgsveksten er allerede over 100 prosent, sier Mikhail Pogonov, merkevaresjef for nye Chery-biler hos forhandleren ASC Group nær Moskva. Han opplyser at Chery-modeller allerede blir montert i Kaluga, spesielt Tiggo-crossovers, under tilsyn av Cherys egne ingeniører.
Cherys ekspansjonsstrategi i Russland
Cherys eksportstrategi i Russland er kjent som «semi knocked down» (SKD), der bilene ankommer fabrikkene nesten ferdig montert. Selskapet betaler fabrikkene for å fullføre den siste delen av monteringen. Denne metoden hjelper Chery med å unngå høye importavgifter og møte den økende etterspørselen i det russiske markedet.
Les også: Elektrisk sjokk fra Kina: Nå kommer nådestøtet mot bilindustrien
I tillegg til Kaluga, produseres Cherys Exeed VX, en luksuriøs mellomstor crossover, ved en fabrikk i Esipovo i Moskva-regionen. Denne fabrikken ble solgt av Mercedes-Benz til bilforhandleren Avtodom i april 2023 og har en årlig kapasitet på 25 000 biler.
Økt kinesisk innflytelse etter vestlig tilbaketrekning
Chery, sammen med sine merker som Exeed og Omoda, har nesten firedoblet sitt nybilsalg til over 200 000 kjøretøy i Russland i 2023 sammenlignet med 2022, ifølge data fra det russiske analysebyrået Autostat. Denne veksten understreker hvordan kinesiske bilprodusenter fyller tomrommet etter vestlige selskapers exit fra det russiske markedet.
Mens Cherys aktiviteter i Russland er adskilt fra selskapets europeiske ekspansjonsplaner, har samarbeidet mellom Kina og Russland fått økt oppmerksomhet fra Vesten. Dette skjer i en tid hvor vestlige land søker å begrense støtte som kan hjelpe Russland i konflikten med Ukraina.
Fremtidsutsikter
Med stigende avgifter på importerte biler og en sterk etterspørsel i det russiske markedet, ser Chery ut til å befeste sin posisjon som en ledende aktør i Russland. Selskapets økte produksjon og salg kan signalere en ny æra for den russiske bilindustrien, preget av økt kinesisk tilstedeværelse og samarbeid.