21. desember, 2024

Kinesisk prosjekt møter pengeproblemer i Sentral-Asia

Share

Kina, Kirgisistan og Usbekistan har satt en startdato for en jernbane som skal binde landene sammen, men konkrete finansieringsplaner mangler fortsatt.

Kina, Kirgisistan og Usbekistan har lenge planlagt byggingen av jernbanen CKU (China-Kyrgyzstan-Uzbekistan), men prosjektet har blitt forsinket, hovedsakelig på grunn av finansiering. I begynnelsen av juni annonserte lederne for de tre landene dannelsen av et konsortium for bygging av jernbanen. De påstod at alle detaljer var på plass, men ingen av landene offentliggjorde umiddelbart dokumentet som beskrev konsortiets drift, skriver IntelliNews.

I en kommentar publisert av Kinas statlige informasjonsråd, beskrev tidligere kirgisiske statsminister Djoomart Otorbaev jernbanen som en mulighet til å gjøre Sentral-Asia til et handelssenter. Kort tid etter offentliggjorde Kirgisistans parlament avtalen, som inneholder 13 bestemmelser. Selv om dokumentet gir innsikt i konsortiets sammensetning, tar det ikke direkte opp hovedspørsmålene om finansiering og tidsplan.

Som forventet viser dokumentet at Kina har en kontrollerende interesse i prosjektet og dekker 51 prosent av byggekostnadene. Kirgisistan og Usbekistan deler de resterende kostnadene med hver sin andel på 24,5 prosent. Kinesiske selskaper skal stå for selve byggingen i Kirgisistan og at de gir igjen Beijing særrettigheter som visumfrihet og skattefritak for kinesiske arbeidere og utstyr.

Les også: Fremtiden til Kina henger i en tynn tråd

Leder for Kirgisistans jernbaner, Azamat Sakiev, forklarte i en høring i parlamentet at den totale byggekostnaden er estimert til 4,7 milliarder dollar. Kina har lovet et lavrentelån på 2,35 milliarder dollar til konsortiet, som dekker omtrent halvparten av de totale kostnadene. Kirgisistan må skaffe 700 millioner dollar til sine byggekostnader, en sum som ikke stemmer helt med landets 24,5 prosent andel. En politiker nevnte at Kirgisistans bidrag kan bli opp mot 1 milliard dollar, noe Sakiev ikke utfordret. Han avslørte også at Kirgisistan forhandler med to kinesiske banker om et byggelån.

Til tross for at starten skulle være satt til oktober, er jernbaneruten fortsatt usikker. Mesteparten av usikkerheten gjelder den kirgisiske delen av jernbanen, som starter i Kashgar i Kina, krysser Kirgisistan og ender i Andijan i Usbekistan. Ruten gjennom Kirgisistan vil kreve bygging av mange broer og tunneler, med ulike rapporter som oppgir antallet til mellom 81 og 95 broer og 41 til 48 tunneler.

Sakiev forsikret at byggingen vil ta hensyn til miljøet og at den kirgisiske delen ikke vil krysse noen naturreservater. Kirgisiske parlamentsmedlemmer var kritiske til at kinesiske entreprenører får bygge hele ruten. MP Baktybek Sadykov hevdet at både kirgisiske og usbekiske selskaper er i stand til å utføre arbeidet, og beskrev det som «dypt fornærmende» at de utelukkes fra kontraktene.

Navigerer i geopolitisk landskap: Malaysias nye kurs med Kina

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt