Beijings innflytelse i Afrika vokser gjennom bygging av politiske skoler som trener tjenestepersoner til å fremme Kinas utviklingsmodell.
Kinas styrende parti intensiverer nå treningen av afrikanske tjenestemenn for å fremme sin utviklingsmodell og ideologi på kontinentet, skriver South China Morning Post.
Kenyas regjerende parti, United Democratic Alliance (UDA), er det siste afrikanske partiet som drar nytte av Kinas myke maktstrategi. I mai inngikk UDA en avtale med Kinas kommunistparti om å bygge en lederskole i Nairobi. Denne avtalen kom etter samtaler som ble holdt da kinesiske tjenestepersoner besøkte Kenya i mars.
I tillegg til skolen, har Beijing gått med på å finansiere og bygge et nytt hovedkvarter for Kenyas utenriksdepartement. Dette skal markere 60 år med diplomatiske forbindelser, ifølge Korir Sing’Oei, Kenyas utenriksminister.
Flere afrikanske politiske partier har bedt Kinas kommunistparti om hjelp til å bygge skoler og styrke partibygging. Dette inkluderer partier fra blant annet Burundi, Republikken Kongo, Ekvatorial-Guinea, Marokko og Uganda, ifølge Paul Nantulya, en Kina-spesialist ved National Defence University i Washington.
Det kinesiske Kommunistpartiet har allerede investert 40 millioner dollar for å bygge Mwalimu Julius Nyerere Leadership School i Tanzania, som åpnet i 2022. I tillegg har Beijing støttet oppussingen av Herbert Chitepo School of Ideology i Zimbabwe.
I en rapport fra 29. juli nevner Nantulya at Kina følger en modell som ble brukt i Ghana, hvor de har gitt politisk lederskapstrening siden 2018. Han forventer at Kina vil ta imot over 50 afrikanske delegasjoner i år, dobbelt så mange som i 2015.
Til tross for Kinas økonomiske vekst, er mange afrikanere skeptiske til landets politiske modell. Nesten 80 prosent avviser ettpartistyre, ifølge Nantulya. Likevel argumenterer afrikanske forskere for at Kinas partibygging kan befeste enkeltstående dominerende partimodeller i Afrika.
Les også: Maktspill: Kinas strategiske manøvrer i Europa og det globale sør
Kinas Kommunistparti har pågående relasjoner med 110 afrikanske regjerende og opposisjonspartier, 35 parlamenter og 59 politisk orienterte organisasjoner. De har gjennomført utvekslinger og partibygging med alle afrikanske regjerende partier, unntatt Eswatini, som anerkjenner Taiwan.
Lina Benabdallah, en førsteamanuensis ved Wake Forest University, sier at Kina ønsker å bygge lederskoler for å styrke ideologiske bånd med afrikanske land. Disse skolene gir også Kina en mulighet til å gjøre sin styringsmodell mer innflytelsesrik ved å utvikle læreplaner og trene ansatte.
Yun Sun ved Stimson Centre i Washington påpeker at Kina trener afrikanske ledere både i Afrika og i Kina for å fremme vennlige bånd og Kinas utviklingsmodell. For afrikanske partier tilbyr lederskolene en forbindelse til Kina som kan føre til samarbeidsprosjekter som er fordelaktige, uansett om de er i regjering eller opposisjon.
John Calabrese ved Middle East Institute bemerker at kinesiske skoler har samarbeidet med etiopiske institusjoner for å tilby trening i politisk og økonomisk styring, med vekt på Kinas utviklingserfaring. Han sier at disse forholdene har dype røtter fra nasjonale frigjøringskamper.
Benjamin Barton ved University of Nottingham i Malaysia sier at byggingen av partiskoler er en del av Kinas myke makt i Afrika. Disse skolene er ment å fremme et positivt bilde av Kina globalt og å avkrefte myter om Kinas Kommunistparti.
Under Forum on China-Africa Cooperation har Kina lagt stor vekt på afrikansk ungdomslederskap, en bevisst strategi for å påvirke fremtidens ledere på kontinentet.