8. desember, 2024

Japans pasifisme i møte med virkeligheten

Share

Siden slutten av Annen verdenskrig har Japan hatt en bestemt pasifistisk holdning. Imidlertid utfordrer tilbakekomsten av regionale spenninger denne historiske pasifismen.

Siden slutten av Annen verdenskrig har Japan hatt en bestemt pasifistisk holdning, som er nedfelt i deres konstitusjon fra 1947. Artikkel 9, ofte omtalt som «pasifistklausulen», etablerer at Japan må frastå fra krig og forbyr opprettelsen av offensive militærstyrker som en grunnleggende regel. Denne pasifismen ble formet av traumene fra atombombingene i Hiroshima og Nagasaki, og av det japanske folks ønske om å unngå krigens grusomheter. Imidlertid stiller tilbakekomsten av regionale spenninger, som potensielt kan utarte seg til åpen konflikt, spørsmål ved denne historiske pasifismen.

Hvordan manøvrerer Japan mellom de tilsynelatende motsetningene av en sterk pasifistisk forpliktelse og dagens geopolitiske realiteter? Denne artikkelen foreslår å utforske utfordringene og tilpasningene til japansk pasifisme i møte med et stadig mer ustabilt internasjonalt miljø.

En analyse av Alexandre Goyer, strategisk analytiker.

I. Opprinnelsen og evolusjonen til japansk pasifisme

Arven fra Annen verdenskrig

Ødeleggelsen av byene Hiroshima og Nagasaki har dypt preget den japanske kollektive bevisstheten, og skapt en sterk aversjon mot krig. De ekstreme holdningene til den keiserlige hæren og forbrytelsene den begikk, har varig skadet det japanske folkets tillit til sine militære eliter. På grunn av dype tradisjoner arvet fra en tid der ære og ansvar for egne feil ble sett på som viktigere enn livet selv, har masse selvmord blant både militære og sivile, spesielt på Okinawa, vært et markant tegn på veien mot et stadig mer uunngåelig nederlag. Studier estimerer at nær en tredjedel av øyas sivile befolkning døde i konflikter, hvorav omtrent 10 000 i masseselvmord (1). Disse hendelsene har innprentet en varig pasifistisk holdning i det japanske samfunnet, som fortsatt er skeptisk til bruk av militærmakt.

Les også: I skyggen av Kina: US Navy vil bruke verft i Japan, India og Korea

Etter at freden var oppnådd, og mens landet var under amerikansk okkupasjon, ble en ny konstitusjon utarbeidet, vedtatt i november 1946 og trådte i kraft året etter. Teksten bestemmer at «det japanske folk for alltid avstår fra krig» og forbyr vedlikehold av militærstyrker med formål å løse internasjonale tvister. Denne klausulen har vært en søyle i japansk politikk siden slutten av Annen verdenskrig, og har dypt påvirket hvordan Japan ser på sin rolle på den globale scenen, samtidig som den har medført en drastisk endring i den nasjonale kollektive mentaliteten om emnet. Meningsmålinger viser derfor regelmessig flertallstøtte for pasifismen og artikkel 9. En meningsmåling fra 2022 publisert i Asahi Shinbun viser at bare 29% av respondentene ønsker en endring i konstitusjonen og denne artikkelen (2). Andre meningsmålinger utført i Mainchi Shinbun og Kyodo viser at 75% av respondentene mener at artikkel 9 og konstitusjonen har forhindret landet i å bli involvert i en krig siden 1947. Det japanske folket, selv om det er klar over sikkerhetstrusler, er sterkt knyttet til en ikke-aggressiv holdning og tilhenger av å løse konflikter på fredelig vis. Imidlertid tvinger økende spenninger mellom Kina og Taiwan, krigen i Ukraina og trusler som jevnlige missilutskytninger fra Nord-Korea over Japan, de påfølgende regjeringene til PLD siden begynnelsen av 2000-tallet til å vurdere en reform (3). Det var under regjeringen til Shinzo Abe at de mest drivende forsøkene fant sted, noe som utløste mange debatter og demonstrasjoner på øyene i øygruppen.

Japansk pasifisme i internasjonal politikk

Japan er et aktivt medlem av FN, selv om det ikke har et fast sete i sikkerhetsrådet, og bidrar betydelig til utviklingshjelp og fredsbevarende operasjoner med 12,5% av institusjonens budsjett på 2010-tallet. Landet er den nest største økonomiske bidragsyteren til organisasjonen, etter USA. Deltakelsen i fredsbevarende oppdrag er ofte som ikke-stridende, som involverer sending av medisinsk og ingeniørpersonell, noe som gjenspeiler dets forpliktelse til fredelige løsninger. Bidraget til disse operasjonene er en nøkkelkomponent i japansk utenrikspolitikk. Japan streber dermed etter å fremme global stabilitet samtidig som det unngår direkte involvering i væpnede konflikter, i tråd med sin pasifistiske konstitusjon. Den japanske økonomien, selv om den har opplevd noen vanskeligheter i de senere år, trenger sikre handelsruter for å blomstre. Japan opprettholder dermed sin stilling på den internasjonale scenen som medlem av G7 mens det bevarer sine moralske verdier.

Japan bruker også sin kulturelle innflytelse som myk makt for å fremme verdier om fred og samarbeid. Japansk populærkultur, inkludert manga, mat og mote, spiller en viktig rolle i diplomati, og styrker landets image som en fredelig og moderne nasjon.2

II. Tilbakekomsten av store konflikter og sikkerhetsutfordringer

Økende spenninger i Asia

Spenninger med Kina og trusselen mot Taiwan

Forholdet mellom Japan og Kina er preget av territoriale tvister og historiske uenigheter. Den aggressive politikken til Midtens rike overfor sine naboer har fremprovosert mange maritime hendelser i Sør-Kinahavet de siste årene. Den kinesiske hybridstrategien omfatter bruk av fiskebåter for å unngå militær eskalering, samtidig som det legges vedvarende press på omstridte øyer. I juni 2016 gikk et krigsskip fra den kinesiske marinen for første gang inn i den tilgrensende japanske sonen. I august samme år ble rundt 200 til 300 kinesiske fiskebåter observert nær Senkakuøyene, etterfulgt av inntrengninger av kinesiske kystvaktskip, spesielt i de japanske territorialfarvannene rundt disse øyene (4). Basert på den «nistiplede linjen» setter den regionale kinesiske politikken regelmessig på prøve sine naboland og militariserer mange små øyer, og sikrer dermed territorielle bånd gjennom makt og fait accompli. En av hovedkildene til spenning er kravet på de omstridte Senkakuøyene (Diaoyu på kinesisk), som ligger i Øst-Kinahavet. Disse øyene, administrert av Japan, men krevd av Kina, er strategisk viktige på grunn av deres nærhet til viktige sjøveier og potensielle reservoarer av naturressurser og fiske. Kinas krav intensiverte seg etter at mulige forekomster av hydrokarboner ble rapportert av CEAEO (Økonomisk Kommisjon for Asia og Fjerne Østen for FN)(5). Det amerikanske energiinformasjonsbyrået (EIA) estimerer de kjente oljereservene i Øst-Kinahavet til 100 millioner fat olje og mellom 1 og 2 billioner kubikkfot gass. Ifølge kinesiske tall, kan potensialet være mye større. China National Offshore Oil Corporation estimerer mellom 70 og 160 milliarder fat olje og 250 billioner kubikkfot gass for hele Øst-Kinahavet i en rapport fra 2011 (U.S. Energy Information Administration, 5. oktober 2012)(6).

Les også: Kina uttrykker misnøye med amerikansk-japansk allianse

Situasjonen i Taiwan er også en stor bekymring. Kina anser denne øya som en opprørsk provins og vurderer stadig mer bruken av makt for å gjenforene den med fastlandet. Øya, også kjent som Formosa, var en del av det japanske imperiet fra 1895, etter Kinas nederlag mot den keiserlige japanske hæren, til den ble returnert til Beijings kontroll i 1945 etter Annen verdenskrig. Det var etter kommunistopprøret til Mao at Chiang Kai-shek og hans regime flyktet til Taipei og tok kontroll, og dermed opprettet «to Kina»- systemet. Siden det 17. århundre, da øya først ble oppdaget av portugiserne, har den kontinuerlig skiftet regime og tilhørighet. Kina-Taiwan-krisen nådde et høydepunkt i etterkant av besøket til Nancy Pelosi til Taipei i august 2022, etterfulgt av store militærøvelser som simulerte en erobring av øya utført av Kinas væpnede styrker. Nye hendelser fører regelmessig til økt lokal spenning, slik som innvielsen av den nye taiwanske presidenten, noe som igjen utløser en maktdemonstrasjon fra Folkerepublikken Kina, som i mai 2024 (7). Japan, som en alliert av USA og geografisk og historisk nær Taipei, overvåker nøye denne situasjonen. En militær eskalering rundt Taiwan vil ha direkte implikasjoner for japansk sikkerhet. Hvis USA skulle gripe inn, ville deres nærmeste militærbaser være på Okinawa med omtrent 50.000 militærpersonell til stede spredt over fem baser, og dermed involvere Japan direkte. I tillegg vil en blokade av øya, utført av kinesiske krigsskip, plassere disse skipene svært nær Tokyos økonomiske eksklusive sone. Disse elementene oppmuntrer Japan til å styrke sine forsvarsevner og samarbeide tett med USA for å avskrekke enhver aggressiv handling fra Kina.

Trusselen fra Nord-Korea

Nord-Korea representerer en konstant sikkerhetstrussel for Japan på grunn av sitt program for ballistiske missiler og kjernefysiske tester. Pyongyang har jevnlig gjennomført ballistiske missiltester som flyr over japansk territorium, noe som utløser offentlig alarm og sikkerhetsbekymringer. Kim Jung Un-regimets utvikling av missiler med mellomlang og interkontinental rekkevidde understreker den japanske regjeringens og militærets behov for å styrke sine antimissilforsvarskapasiteter.

Les også: Japan svarer på kinesisk press med et enormt kystvaktskip

Forholdet mellom Japan og Nord-Korea er ytterligere komplisert av historiske konflikter, inkludert Nord-Koreas bortføring av japanske borgere på 1970- og 1980-tallet, samt Japans gjentatte invasjoner av Koreahalvøya gjennom århundrene. Gjensidig fiendtlighet mellom disse folkene er fortsatt betydelig, og en sterk anti-koreansk rasisme var fortsatt til stede på øygruppen for noen år siden. Disse problemene legger til en menneskelig dimensjon til sikkerhetsbekymringene og påvirker politikken til disse landene.

Virkningene av den ukrainske konflikten

Konflikten i Ukraina har betydelige implikasjoner for Japans sikkerhetsstilling. Selv om geografisk fjernt, understreker denne konflikten flere strategiske lærdommer og konsekvenser. Invasjonen av en del av Ukraina og Russlands forsøk på å ta Kyiv har minnet Japan på volatiliteten i den internasjonale ordenen og muligheten for at makter kan ty til makt for å nå sine mål. Dette har styrket oppfatningen blant befolkningen om at robuste sikkerhetsgarantier er nødvendige for å avskrekke eventuelle angrep fra nabolandene.

Japan har også vist sterk solidaritet med USA og europeiske land som svar på den russiske aggresjonen. Den japanske regjeringen har pålagt økonomiske sanksjoner mot Russland og gitt humanitær hjelp til Ukraina. Denne politikken bryter med de diplomatiske tilnærmingene som Abe-regjeringen hadde overfor Vladimir Putin gjennom 2010-tallet. Dette initiativet var ment å forbedre et komplisert forhold som har vart i flere tiår mellom de to landene, som har en territoriell tvist om Kuriløyene. Denne solidariteten styrker båndene mellom Japan og dets vestlige allierte, og landet utvider samarbeidet sitt med NATO. Tokyo ønsker også å bli med i det andre leddet av AUKUS (8), noe som understreker dets engasjement for å opprettholde en internasjonal orden basert på regler.

Til slutt oppmuntrer den ukrainske konflikten Japan til å reflektere dypere over sine egne forsvarsforberedelser. Det kaster lys over viktigheten av nasjonal motstandskraft, sivil beredskap, og evnen til å raskt mobilisere ressurser i en krise. Landet gjennomgår også sin energipolitikk, gitt sin avhengighet av energiimport.

III. Japans svar og tilpasninger 

Nylige militære reformer

For å møte disse økende truslene har Japan iverksatt flere reformer for å styrke sine forsvarsevner. Regjeringen har endret tolkningene av konstitusjonen for å tillate Selvforsvarsstyrkene (SDF) å delta i kollektive forsvarsoperasjoner. Dette betyr at disse styrkene nå kan forsvare allierte hvis en slik situasjon setter øygruppens overlevelse i fare. Dette markerer en betydelig endring i landets forsvarspolitikk og demonstrerer at en endring i mentaliteten er i gang.

Japans nasjonale sikkerhetsstrategi (NSS), først publisert i 2013 og oppdatert i 2018 og 2022, spiller en avgjørende rolle i interne debatter om nasjonal sikkerhet. NSS fastsetter Japans strategiske prioriteringer, med vekt på å styrke alliansen med USA, forbedre nasjonale forsvarsevner og fremme et stabilt sikkerhetsmiljø i Asia-Stillehavsområdet. Disse dokumentene står i sentrum av diskusjonene om behovet for å revidere artikkel 9 i konstitusjonen, og reflekterer en økt bevissthet rundt regionale trusler.

Den japanske forsvarsdoktrinen utvikler seg dermed mot en mer proaktiv tilnærming gjennom en økning i militærbudsjettene og en investering i avanserte teknologier. Landet vil dermed øke sitt forsvarsbudsjett fra 1% i 2022 til 2% av BNP i 2027, totalt 306 milliarder dollar over fem år. De japanske væpnede styrkene vil dermed modernisere sin flåte av helikopterhangarskip til å bli konvertert til hangarskip som kan huse F35-fly (9). Landet satser dermed på missilforsvarssystemer, droner og kyberforsvarskapasiteter. Disse tiltakene sikter mot å sikre at Japan kan svare effektivt på moderne trusler og beskytte sine nasjonale interesser til tross for SDFs vanskeligheter med å rekruttere personell, særlig ettersom landet for tiden opplever en sterk demografisk nedgang (10), som det planlegger å håndtere gjennom robotisering og bruk av droner.

Strategiske samarbeid og konsekvensene av et mulig Trump-gjenvalg

Japan har også styrket sine strategiske allianser med land som deler de samme sikkerhetsbekymringene. I tillegg til sin sentrale allianse med USA, har Japan intensivert sitt samarbeid med Australia, India og land i Sørøst-Asia. Nylig ble muligheten for at Japan kan bli med i AUKUS-alliansen også nevnt. Disse partnerskapene sikter mot å motvirke Kinas voksende innflytelse og sikre stabiliteten i Indo-Stillehavsregionen, som fortsatt er et viktig område for en japansk økonomi som møter utfordringer.

Et mulig gjenvalg av Donald Trump i USA vil også kunne ha betydelige implikasjoner for det strategiske samarbeidet mellom de to landene. I løpet av sin første presidentperiode la den tidligere presidenten økt press på Japan for at det skulle ta en større del av kostnadene for kollektivt forsvar og spille en mer aktiv rolle i egen sikkerhet. En paradoksal situasjon ettersom den pasifistiske konstitusjonen, som er kilde til mange blokkeringer og som er gjeldende, ble utformet av amerikanerne i 1946. Selv om han hevder å ha lært mye fra sin første erfaring i Det hvite hus, kunne et gjenvalg av den tidligere presidenten bety en tilbakekomst til denne aggressive politikken, og tvinge Japan til ytterligere å styrke sine forsvarsevner og revurdere sin strategiske avhengighet av USA.

Konklusjon

Japan befinner seg i en delikat posisjon, og søker å balansere sin pasifistiske arv med realitetene i en stadig mer ustabil region. Økende spenninger med Kina og Nord-Korea, lærdommene trukket fra den ukrainske konflikten og implikasjonene av et mulig gjenvalg av Donald Trump presser Japan til å tilpasse sin forsvarspolitikk mens det forsiktig navigerer for ikke å gi avkall på sine grunnleggende pasifistiske prinsipper som er så viktige for sin befolkning.

Et avgjørende spørsmål for Japans fremtid er muligheten for å en dag anskaffe kjernefysiske våpen. Selv om Japan har teknologien og materialene som er nødvendige for raskt å utvikle slike våpen, ville en slik beslutning være ekstremt kontroversiell, utover sine egne traumer. Det ville komme i konflikt med landets pasifistiske konstitusjon, fremprovosere negative reaksjoner fra det internasjonale samfunnet og vil kunne utløse et våpenkappløp i Asia. Videre er befolkningen sterkt knyttet til landets nåværende posisjon som en modell i kampen mot atomproliferering, ettersom ingen nasjon har vært så dypt påvirket av atomvåpen som øygruppen som følge av Fukushima, Hiroshima og Nagasaki. Likevel kunne vedvarende trusler og geopolitisk volatilitet oppmuntre noen politiske segmenter til å revurdere denne muligheten som en siste utvei for å sikre nasjonal sikkerhet.

Bibliografi

1. Wakukawa, S. (s.d.). Descent into Hell: Civilian Memories of the Battle of Okinawa.

2. Asahi Shinbun. (2022).

3. Kikuchi, T. O. (3 mai 2017). Abe declares 2020 as goal for new Constitution. The Japan Times.

4. Japon, M. d. (2022). Les îles Senkaku À la recherche d’une paix maritime fondée sur l’État de droit, et non sur la force ou la coercition.

5. Ibid.

6. MEDINA, J. E. (2012). Japon-Chine : Senkaku/Diaoyu, les enjeux du conflit territorial. Diploweb.

7. Wang, A. (2024). Après les élections, Taïwan dans la tourmente. Conflits.

8. (2024, mai). La transformation de la posture de défense du Japon et le débat sur la dimension nucléaire de l’alliance avec les États-Unis. IRIS FRANCE.

9. Groizeleau, V. (2023). Japon : le Kaga transformé en porte-aéronefs. Mer et Marine.

10. Bouissou, J. M. (2019). Les Leçons du Japon , un Pays Très Incorrect. Fayard.

Dette innlegget ble først publisert i Revue Conflits. Det har blitt oversatt fra fransk. 

USA og Kina i strategisk maktspill: Fremtiden for geopolitikk i Øst-Asia 🔒

Revue Conflits
Revue Conflitshttps://www.revueconflits.com/
Grunnlagt i 2014, har Conflits blitt det ledende fransktalende geopolitiske tidsskriftet som samler forfattere fra skolen for den realistiske og pragmatiske geopolitiske skole.

Les mer

Siste nytt