Amerikanske ubåter tar et gigantisk teknologisk sprang med introduksjonen av revolusjonerende stillegående fremdrift.
Ifølge en artikkel publisert av Naval News, markerer den amerikanske marinen en revolusjonerende utvikling innen undervannsteknologi ved å være den første i verden som utstyrer en ubåt med en nesten lydløs fremdriftsmetode kjent som magnetohydrodynamisk (MHD) drivverk, ofte omtalt som «caterpillar drive» på engelsk på grunn av dens unike funksjonsmåte.
Dette skrittet forventes å forsterke den amerikanske marinens dominans i undervannsdomenet betraktelig. En Virginia-klasse angrepsubåt, USS Montana (SSN 794), er den første som har fått installert denne nyskapende fremdriftsteknologien. Med MHD-drivverket, som akselererer vann gjennom et magnetfelt ved hjelp av superledende magneter, vil ubåten kunne bevege seg nesten uhørlig gjennom vannet. Denne teknologien, som er under utvikling gjennom DARPA’s (Defense Advanced Research Projects Agency) PUMP-program, rapportert første gang i 2023, representerer jakten på det som ofte blir kalt den hellige gral innen krigføring innen undervannsdomenet – total usynlighet.
Les også: «Rizwan» setter seil: Pakistan styrker sin flåte med kinesisk spionteknologi
Fordi MHD-drivverket ikke inneholder bevegelige mekaniske deler, vil det redusere ubåtens akustiske signatur dramatisk, som gjør den ekstremt vanskelig å oppdage med passive sonarer som lytter etter lyder som komme fra potensielle mål. Dette betyr at sonaroperatører som søker etter USS Montana sannsynligvis vil høre lyder som ikke kan skilles fra naturlige fenomener, slik som seismisk aktivitet.
I motsetning til tradisjonelle ubåter som har en propell på akterenden, vil den nye fremdriften være helt innebygd i ubåtens skrog. Britiske eksperter påpeker at de eneste ytre tegnene på den nye teknologien kan være vanninntaksdører plassert i baugen, som vil ligne på luker for torpedorør, men større og montert horisontalt – en uvanlig orientering for ubåtutskutte ballistiske missiler.
Om denne innovative fremdriften vil bli standard på flere ubåter, avhenger av suksessen med de pågående prøvene. Disse kan komme til å omfatte nye Virginia-klasse angrepsubåter og fremtidige ubåter av typen «SSN-X». Det er imidlertid usannsynlig at Columbia-klasse ballistiske missilubåter (SSBN) vil bli utstyrt med MHD-drivverket, da dette ville tilby en førsteangrepskapasitet, noe som ikke er ønskelig for ubåter som primært er ment for gjengjeldelsesangrep.
USS Montana forventes å gjennomgå sjøprøver på Penobscot River i Maine, noe som vil gjøre det vanskeligere for den russiske marinen å observere testene. Mens caterpillar-drivverket fortsatt er i sin barndom, gjenstår det å se om Penobscot River vil markere slutten på et kapittel eller begynnelsen på et nytt. Uansett vil Montana forbli usett, og fortsetter å presse grensene for stealth-teknologi i ubåter til nye høyder.
Ubåtens overraskelsesangrep: Da USS Theodore Roosevelt møtte sitt vannskille