Amerikaneren Alfred Thayer Mahan (1840–1914) er kjent for sitt bidrag til geopolitikken gjennom sitt fokus på havområdenes rolle i maktkampen mellom nasjoner.
Dette andre del av Geopolitikas artikkelserie om verdenshistoriens fremste geopolitiske tenkere. For en oversikt over de tidligere artiklene, se her.
For Mahan lå nøkkelen til makt ikke i å erobre land, men i å kontrollere havet. Han utviklet derfor konseptet kjent som thalassopolitik (red. anm stammer fra det greske ordet thalassa [som betyr «hav»] og politik [som betyr «politikk» eller «strategi»]). Han arbeidet derfor iherdig for å bygge opp en sterk amerikansk marine, som kunne sikre landets innflytelse og sikkerhet. På en tid da den amerikanske ekspansjonen vestover nærmet seg slutten, ga Mahan sine landsmenn en ny horisont å utforske.
Mahan ble født i 1840 i West Point, der faren hans var lærer ved militærakademiet. Etter å ha fullført utdannelsen ved Annapolis sjøkrigsskole i Maryland, deltok Mahan på unionssiden under den amerikanske borgerkrigen, der han deltok i den maritime blokaden av sørstatenes kyst. Fra 1885 gikk karrieren hans i en mer teoretisk retning da han ble leder for Naval War College i Newport, et forsknings- og utdanningssenter for den amerikanske marinen. Her begynte han å skrive omfattende verk som, basert på studier av historiske maritime rivaliseringer, utviklet en ny geopolitisk tankegang.
Hans ideer er samlet i to hovedverk: trilogien The Influence of Sea Power upon History, 1660–1783 (1890) (1890–1905) og artiklene The Interest of America in Sea Power, Present and Future (1897) og The Problem of Asia and Its Effect upon International Policies (1900).
Den teknologiske utviklingen under Mahans levetid, særlig overgangen fra seil til dampdrevne skip, preget teoriene hans. Historikeren Martin Motte har påpekt hvordan denne utviklingen, sammen med åpningen av Suez- og Panamakanalene, gjorde sjøtransport raskere og avstandene mellom kontinenter mindre. Havet, som tidligere ble sett på som en beskyttende barriere, ble nå til åpne porter. Disse havområdene ble «motorveier» for global handel, der varer og mennesker strømmet over i et omfang som aldri før. Dette gjorde sjøområder til strategisk viktige soner, noe Mahan ønsket å få sine landsmenn til å forstå.
Les også: Fra idealisme til realisme: Tysklands geopolitiske oppvåkning 🔒
Mahans bøker er en omfattende studie av europeiske maritime maktkamper, med sikte på å forklare britenes dominans. Hans tanker, ble først presentert i forelesninger ved Naval War College, og senere samlet i overnevnte bind. Til tross for at de kan være tunge å lese på grunn av detaljnivået, forsøker disse verkene å forklare hvorfor Storbritannia på hans tid var verdens ledende makt. Mahan mente dette skyldtes landets tidlige satsing på maritim styrke eller sjømakt (sea power).
Vil du lese mer? Tegn et abonnement i dag, samtidig som du hjelper oss med å lage flere nyhet- og dybdesaker om internasjonale relasjoner, geopolitikk og sikkerhet
Gjennom historiens prisme: Nøkkelen for å forstå Kinas geopolitiske strategi 🔒