EU-land kan åpne egne retursentre utenfor unionen allerede neste år, sier Danmarks statsminister Mette Frederiksen. Hun mener europeisk migrasjonspolitikk nå er på vei inn i en ny fase.
Europeiske land kan få EU-finansierte retursentre utenfor unionen allerede i 2026 eller 2027. Det sier Danmarks statsminister Mette Frederiksen i et intervju med Financial Times.
Frederiksen har lenge vært en pådriver for slike sentre. De skal kunne brukes for asylsøkere som har fått avslag, men som ikke kan sendes tilbake til hjemlandet.
– Dere vil se en gruppe land, som en koalisjon av villige, støttet av Kommisjonen, sa Frederiksen.
– I 2026–27 vil vi se det første retursenteret utenfor Europa. Jeg tror vi vil være i stand til å gjøre det innen neste år.
Flere EU-land åpner for modellen
Tanken om å legge deler av migrasjonspolitikken til land utenfor EU har lenge vært omstridt. Danmark startet allerede i 2021 samtaler med Rwanda om et slikt mottak, men planene ble senere lagt på is etter politisk motstand og bekymringer for juss og menneskerettigheter.
Nå har flere EU-land beveget seg i samme retning. Ifølge Financial Times har 19 EU-land nylig støttet ideen om en modell inspirert av Italias senter i Albania.
En talsperson for EU-kommisjonen sa mandag at regelverket nå er på plass, og at de neste stegene ligger hos medlemslandene. Brussel er klar til å vurdere modne forslag.
Les også: Masseinnvandring, mistillit og et land på bristepunktet
Frankrike er blant landene som fortsatt sier nei. President Emmanuel Macron sa forrige uke at han ikke hadde sett et retursenter som fungerer, og at han er mot å bruke EU-penger på slike ordninger.
Lover europeiske vilkår
Frederiksen har fått kritikk fra andre sosialdemokrater for sin strenge linje. Kritikere mener det blir vanskelig å sikre europeiske rettigheter og standarder i sentre utenfor EU.
Hun avviser at dette må bryte med menneskerettighetene.
– Som sosialdemokrat er det helt klart at prisen som betales når migrasjon blir et problem, betales av de lavere klassene i samfunnet, sa hun.
– Å være sosialdemokrat i dag betyr å håndtere massemigrasjon i Europa. Ingen har klart å overbevise meg om at det ikke er en sosialdemokratisk idé å ha retursentre utenfor Europa.
Frederiksen sier sentrene må følge folkeretten.
– Det vil være et senter utenfor Europa, men på europeiske vilkår, sa hun.
– Ingen av oss ønsker å gjøre noe som ikke er bærekraftig. Vi ønsker å gjøre dette på riktig måte og behandle mennesker slik vi gjør i Europa.
Vil flytte problemet ut av Europa
Frederiksen vil ikke si hvilke land Danmark snakker med om å huse sentrene. Hun sier at både personer med avslag og nye asylsøkere kan bli omfattet, men at detaljene ennå ikke er avklart.
– Hvor løser vi problemene med massemigrasjon? Inne i Europa eller utenfor Europa? spurte hun.
– Nå er vårt syn for første gang at det må være utenfor Europa. Det er den største bevegelsen, den største endringen i alt dette.















